onsdag 8 april 2015

Det spirar blått bland fjolårets löv..


... och min morgonpromenad kantas av våren som väcker naturens vårblom till liv.

Tänk på allt vackert som kan vila under gråa löv som tappat sin lyskraft men inte sin vårdande förmåga. Så ofta saker sker under ytan i livet för att sedan slå ut i blom när tiden är rätt. Det är bra att påminna sig om ibland, att man vet aldrig när något slår ut i blom.

Årstiderna och dess cykler är så vackra tycker jag, alla årstider har något som är vackert och njutbart och behövs för mitt egna njutande. Det är en sån vacker tavla att njuta naturen, den som förändras i stämningar och uttryckssätt under året men även under varje dygn. Jag kan förundras hur mycket motstånd det finns mot vissa delar av året eller väder som inte passar. Men om vi inte hade regn skulle vi inte ha den grönskande natur som jag tycker så mycket om, vi skulle inte få njuta svamp om hösten och jag skulle inte kunna njuta regnets rytm som jag tycker så mycket om.

Att hänföras och använda alla mina sinnen i mötet med naturen och livet gör det så mycket mer nyanserat, mångfasetterat och njutbart. När jag var ung uppskattade jag inte det på samma vis som jag gör nu. Imorse när jag promenerade genom min skog och lyssnade på fåglars sång och susande trädkronor så kändes det som en ovärderlig gåva, en sån gåva som bara kan njutas i stunden och som bara är att ta emot. Det finns så mycket gåvor i livet, men det gäller att öppna hjärtat, vara i stunden och vänta sig mirakler av små och stora mått.

8 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med...visst är det härligt? Både att njuta av "småsaker" i livet och att något plötsligt slår ut i blom...både blommor och saker i livet ;) Allt gott till dig,du stjärnströsslare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så vackert så hjärtat öppnas på vid gavel. Jag kan bli alldeles berörd av att se allt som spirar och bara öppnar upp sina trevande blad mot livet. Allt gott till dig med, kramar från Liv

      Radera
  2. Så sant, under ytan bubblar det och när tiden är an så får vi se resultat, färgprakt eller vad det nu än är! Kram k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det som gör det så spännande.. man vet aldrig när något blommar och vilka frön som tar fart i livets trädgård.
      Kramar från Liv

      Radera
  3. Ja varje årstid har sin charm men våren påminner mig mest om pånyttfödelsen som återkommer i knoppar som brister ut i grönska och blom. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en ny start, nya möjligheter, frön som grott och något som spirar. Det är en vacker tid <3.
      Kramar

      Radera
  4. Alla årstider dock den låååånga vintern har jag lite svårt för. Men det också är naturens verk. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att många har svårt för vintern, men jag tycker om den med.. tror vi behöver vila, dricka varm choklad och reflektera framför brasor. Men att bryta av den med lite värme eller en resa tycker jag inte är helt fel. Kram

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen