måndag 27 juli 2009

Visa vägen gästbloggar

.. på the adventure of life.

Visa vägen är en inspirerande blogg som jag följer och jag blev jätteglad när Svante tackade ja till att gästblogga hos mig.
Alla gästbloggsinlägg kommer att finnas i en länklista så att ni lätt kan hitta dem. Varmt tack till dig Svante.

Något annat – finns det?

Jag kände omedelbart att jag ville tacka ja till Vidas inbjudan att gästblogga hos henne och började i samma stund fundera över vad jag skulle skriva om. Det tog kanske en och en halv minut att hitta ämnet: ”Något annat – finns det?”

Bakgrunden till ämnesvalet är en liten dialog jag hade med Vida precis innan jag blev inbjuden att gästblogga. Inte för att jag tror att det finns något direkt samband mellan inbjudan och dialogen, men de råkade helt enkelt sammanfalla i tid. Så tankarna gick dit.

Vida skrev ett inlägg om behovet av att ”bromsa lite”. Följande formulering fick mig att skratta till: ”Det kan handla om allt från att stanna upp och fundera över hur vi egentligen vill göra med en situation, livet eller något annat.”

Att fundera över hur vi vill göra med en situation förstår jag. Och hur vi vill göra med livet. Men... Något annat? Jag skrev en kommentar till Vidas inlägg och undrade vad ”något annat” månde vara. Och hon gav svar på tal.

Svaret är ”Vardagsmagi!”, sa Vida, och tillade: ”Jag tror alltid att det finns nya saker/dimensioner/skatter/äventyr att upptäcka så jag tyckte att ’något annat’ får omfatta det. Hedra mysteriet som Klas Hallberg brukar uttrycka det!”

Det är här jag vill ta upp tråden och fortsätta dialogen. För jag är nämligen fullständigt övertygad om att det INTE finns något annat – än Livet Självt. Och att det är precis det som ÄR Mysteriet...!

Hårklyverier och övernitiskt ordmärkande, tycker kanske någon. Men jag råkar vara intresserad av ord. Och av att utforska om det finns något sådant som klara tankar, ren insikt och tydlig kommunikation. Intresserad av att utforska sätt att i ord PEKA i riktning mot Livets Essens – väl medveten om att den aldrig någonsin låter sig snärjas i våra tankar eller ord.

Jag har sökt efter ”något annat” hela livet. Men det är inte det jag vill skriva om. Jag vill skriva om hur det ser ut NU. Från min horisont. Och då är det tydligt: Allt som finns är DETTA. Inget annat än detta. Och VAD är då detta? Jo, detta är långt rikare än någon tankegång någonsin kan formulera. Detta är Livet Självt – och du och jag ÄR detta! Det är Mysteriet.

Många människor, precis som jag, söker efter ”något annat”. Men varför? Jo, för att vi – precis som Vida – anar och tror att det finns nya saker, dimensioner, skatter och äventyr att upptäcka. Bortom kröken. Runt hörnet. I morgon, om en vecka, nästa år...

Och vi tänker och känner att detta – som finns någonstans i FRAMTIDEN – är ”något annat”. Något annat är det vi redan HAR: En häftigare bil, ett roligare jobb, ett större hus, en snyggare rumpa... Något annat än det vi redan ÄR: Framgångsrikare, kärleksfullare, lyckligare, andligare...

Vi drömmer. Vi fantiserar. Vi längtar. Vi söker. Efter denna nya UPPLEVELSE vars existens vi ännu bara anar; den som skimrar som GULD för vår inre guldgrävare... Om vi flörtat lite med personlig utveckling och nyandlighet, kanske vi söker detta ”något annat” lite mer medvetet och fokuserat. Vår bokhylla kanske är full av ”bli-lycklig-böcker” och vi kanske både affirmerar, visualiserar, visionerar, manifesterar och transformerar.

Men mekanismen är densamma oavsett om vi ser oss som ”sökare” eller inte. Processen sker på alla skalor, på alla områden av våra liv. Vi drömmer om att skapa den framtid där det faktiskt FINNS något annat. Om så bara en snyggare frisyr eller en ny mobilsignal.

I själva verket är hela samhället – och inte minst marknaden – inställd på precis denna sökarfrekvens: Köp den här bilen och bli snabbare och lyckligare! Köp det här hårborttagningsmedlet och bli lenare och kramvänligare! Köp den här boken och bli en bättre människa! Köp det här kosttillskottet och bli andligt upplyst! Budskap som dessa sköljer in i vårt medvetande 24 timmar om dygnet, som oceanens vågor mot stranden...

Som moderna människor med hela det globala och oöverskådliga smörgåsbordet tillgängligt gör vi det enda politiskt korrekta och följer vår intuition, vårt hjärta, vår magkänsla – för att navigera oss fram mot det som ska stilla vår hunger efter NÅGOT ANNAT.

Vi surfar i tanken och på Internet. Vi surfar bland utbildningar, jobb, relationer, livsstilar, världsdelar och de nyaste trenderna och elektroniska prylarna. Den moderna människan är en surfare som aldrig kan få nog av vågor. För med nästa våg, eller nästa, eller nästa (eller nästa, eller nästa...) kanske det kommer... NÅGOT ANNAT.

Inte undra på att det på detta, den moderna marknadens oändliga smörgåsbord även finns plats för blogginlägg som inspirerar oss att ”bromsa lite” i vårt ständiga upplevelsesurfande...

Och om vi gör det... Kanske vi finner... NÅGOT ANNAT.

Eller...?

NEJ.

Efter ett liv av sökande efter ”något annat”, är min slutsats att det INTE finns. Allt som finns här på Medvetandets och Livets Ocean är vågor. Varje våg för visserligen med sig något annat – till sin form. Men ingen enda våg ÄR något annat. Till sin essens. En våg är en våg är en våg. En upplevelse är en upplevelse är en upplevelse.

De kommer. Och de går. Men endast ESSENSEN består.

Wow! Vad betyder det?

Jo, att jag kan sluta söka. Och börja LEVA.

För: Allt är redan HELT OKEJ!

DET är det enda jag vill säga. Det är mitt enda, ständiga budskap – till mig själv och alla andra. Allt är redan helt okej.

Och ”allt” inkluderar Vidas inlägg om att bromsa, detta inlägg, dina tankar och känslor kring dessa båda inlägg, du, jag, vi, världen, universum, ditt ex, din svärmor, dina dåliga dagar, din största rädsla, din oförmåga att bromsa eller dina lyckade inbromsningar som ger dig större frid och perspektiv. Allt detta är okej. Och allt annat också.

INKLUSIVE våra eventuella försök att förändra och förbättra det!

Så vad som än pågår kan du lugnt VILA i dig själv, förvissad om att ALLT redan är helt okej, precis som det är.

Men det KÄNNS inte okej, invänder kanske något i dig. Jag vill ha något annat... Jag vill vara något annat...

Bromsa då TOTALT.

Och: Upptäck att en total inbromsning är DETSAMMA som att släppa ratten och låta Livet Självt rulla vidare i full fart – för evigt hedrande sig Självt som det Mysterium det ÄR. Vare sig du är upptagen efter att söka efter något annat eller är i SAMKLANG med det Alltid Fullt Levande Livet.

Enjoy the ride! ;-)

/Svante

7 kommentarer:

  1. Vill bara påpeka att när Klas Hallberg säger Hedra mysteriet så är det livet i sig själv han menar även om det inte framgick av vår dialog. Vill inte att Klas ska feltolkas :)

    /Vida

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg.... sitter själv och funderar över vad jag ska skriva om i bloggen som gästinlägg till dig!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt med gästinlägg och ett lååångt och bra sådant. :)

    Kramis
    M I N D I

    SvaraRadera
  4. ja verkligen ett långt inlägg men kul att få läsa sådana ibland :) Fin blogg du har! Kul att du lämnade en kommentar i min :) Älskar verkligen Lady Thirtys bilder, underbara! Såg den på dig, hur fin som helst!

    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Att märka ord är nog en fetish som många av oss har. Men genom att göra det så upptäcks små och underbara nyanser som kan resultera i en helt annan livssyn:.))

    Underbart inlägg!!

    Och tack till dig Vida som bjuder in!

    SvaraRadera
  6. Tänkvärt. Läsvärt. Smått prestationsångestframkallande. Vad ska jag skriva om?

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen