lördag 21 februari 2009

Premiär för gästblogg hos Vida

För ett tag sedan så frågade jag min vän K som bor där solen alltid lyser om hon kunde gästblogga om yoga hos mig. Det ville hon så hon blir min premiärgästbloggare. Tack underbara K för att du tog dig tiden att skriva om dig och yogan.

K har själv ingen egen blogg men läser min regelbundet så allt ni skriver kommer hon att läsa. Om någon annan läsare vill gästblogga hos mig så är ni mer än välkomna. Det kan handla om saker ni tycker är viktiga, en vändpunkt, livet eller egentligen vad som helst.

Så mina damer och herrar, här kommer första gästbloggen på The adventure of life.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Yoga är inget för mig…eller kanske?

Så gick mina tankar angående yoga, ibland är det härligt att ha så grymt fel! I min text ska jag beskriva vad yoga betyder för mig och varför jag rekommenderar det till alla jag känner.

I mitt arbete och liv i Stockholm upplevde jag otillräcklighet och ofullkomlighet. Jag hade aldrig tid, allting planerades och ändå räckte inte tiden till. Min träning har alltid varit intensiv och svettig, alltså nedbrytande och inte energigivande.

Jag mötte en kvinna som rekommenderade yoga och meditation, och min första tanke var just det; ”yoga och meditation är inget för mig, så flummigt och dessutom svettas man ju inte på passen”…i det här fallet var mina fördomar baserade på luft och byggda av rädslor och motstånd till att prova på något nytt.

I samma veva fick jag erbjudande om att bo i Kalifornien och jobba. I köpcentret fanns en yogabar, första månaden gick och jag passerade den 2 gånger om dagen på väg till och från jobbet. En dag gick jag in och frågade om jag kunde prova på, såklart kunde jag det.
Förresten vad har man på sig på ett pass…mina fördomar var ju munkar i gula skynken…..

Det här klarar jag enkelt—jag tittade mig runt i lokalen och jag var yngst, de äldsta var ett par i 75 års åldern som senare berättade att de gick på yoga för det var ett så bra komplement till att spela golf. Första instruktionen var att ligga på rygg med handflatorna uppåt och andas in och ut och tänka SAT på inandning och NAM på utandning, hur svårt kan det vara?

Ja helt omöjligt visade det sig, mina ap-tankar for från gren till gren, hjärnan försökte hjälpa men stjälpte mera än hjälpte. Efter intoningen började passet, där fick jag för plättlätt, jag var slagen med hästlängder av pensionärer och de andra deltagarna, bara att tänka i tävligstermer bevisar ju att här är en tjej som verkligen behöver yoga, då yoga handlar om att göra sitt bästa utifrån förutsättningarna som är just NU! Det finns inget rätt eller fel inom yoga. Allt är perfekt precis som det är, nuet är det enda vi har och vi kan endast agera på det som sker just nu.

Ja! Yoga är allt, glädje lycka, livskvalitet, utmaningar, rädslor, motstånd samt delaktighet, att vara en del av helheten.

Hemligheten bakom yoga är att göra det bästa utifrån dina förutsättningar, om du lyssnar till din kropp så berättar den för dig vad behovet är just nu, ibland är det smågodis och film, ett gott skratt, ibland en solhälsning eller skulderstående och ibland ett förlåt beroende på vad just du behöver just NU!

Yoga för mig är allt, den är för mig ett sätt att skapa balans, uthållighet, smidighet och rörlighet både mentalt och fysiskt. Inom yoga finns det flera skolor, ta till det dig som passar dig och lämna resten därhän, så tack för du har läst, så ta ett djupt andetag och aktivera livskraften, prana, ki, chi eller pneuma, jo förresten yoga var någonting för mig!

Kram K


11 kommentarer:

  1. Läckert! Precis så skall all träning vara. Utgå från sig själv, vara i nuet och bara njuta av att använda sin kropp till rörelser.

    SvaraRadera
  2. mmmm...jag yogade för ett par år sedan när jag hade träningskort. Nu har jag tänkt gå en yogakurs, men studierna kom före i vår. Mitt mål är att börja till hösten.

    (En pilgrimsvandring någon gång i framtiden drömmer jag också om.)

    KRam!

    SvaraRadera
  3. Drömde om en yoga som verkligen var något för mig. Gick på den lokala yogan och hamnade hos en ledare som stod och fnissade åt blå luftandar som enligt hennes utsago for runt i rummet. Jag hade inte tidigare haft en tanke på att yoga skulle vara flummig. Min tanke när jag gick därifrån var att detta behöver jag inte!!
    Men ditt inlägg fick mig att börja fundera på yoga igen men aldrig att jag går tillbaks till de blå luftandarna. Jag får leta upp ett alternativ för nu blev jag sugen igen.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att läsa om K, jag blir nyfiken på mer om dig! Du kanske skulle starta en blogg :-))

    SvaraRadera
  5. Intressant att få ta del av någon annans tankar och erfarenheter omkring yoga. Det tackar man för.
    Vill också poängterar att jag ahr en liten utmaning till dig hos mig...men bara om du VILL förstås
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
  6. Roligt med en gästbloggare tycker jag! Och speciellt i ett sådant ämne som yoga! Intressant.

    SvaraRadera
  7. Vad kul med en gästbloggare och så fint skrivet, klokt.

    Ha en skön söndag!
    KRAM från Eva i snöstormen

    SvaraRadera
  8. Så viktigt...
    en fin bild därtill som jag tycker mycket om.

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt sätt att se på yoga! Har ju funderat själv på att börja... men faktiskt tänkt just sådär... man svettas ju inte och det verkar vara lite flummigt.

    Men man blir ju bara mer och mer sugen!:.)

    Kanonbra gästblogginlägg och dessutom kul med ett nytt inslag!:.)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen