söndag 21 augusti 2011

Ett glas champagne prytt av ett tomtebloss...

.. serveras min vän på hennes födelsedag.

On the house säger servitören med ett leende. Runt det runda bordet på en restaurang har vi samlats för att fira just hennes dag. Hon är en av de där människorna som jag mött genom livet och som vågar följa sin egen väg och göra det som hon själv vill.

Regnet slår mot rutan, samtalen berör stort och smått. För en stund pratar några av oss om just det, att våga göra det man själv vill. Bryta upp från relationer, jobb eller bara invanda mönster. Våga granska både vad man vill ha och kanske vad man behöver förändra hos sig själv. Vi diskutera val vi har gjort och erfarenheter som präglat oss.

En av vännerna runt bordet har en tatuering som påminner henne och alla de som ser henne om att våga göra just det, följa hjärtats röst. Let your heart guide you. Jag försöker verkligen lyssna på hjärta, magkänsla och det jag tror på. Ibland är det lätt och det är solklart vad jag ska göra. Ibland så vet jag inte alls, men att vara vilse i förvirringens skog är också en del av livet. Att vänta in svaret eller välja en väg och se vad som händer.

Jag måste även medge att ibland har jag totalt ignorerat mitt hjärta och inte lyssnat. Egentligen har jag vetat men kanske just då inte orkat eller vågat följa det. Då lyssnar jag kanske snarare på rädslor och det vill jag inte göra. Jag har lovat mig själv att försöka att göra det, för de beslut jag fattat där är mer autentiska och genuina och verkligen mina.

Ett tomtebloss som sprider just stjärnströssel och änglaglans är underskattat. Tror vi borde tända mer tomtebloss som enkel vardagsmagi. Livets enkla mirakel påminner åtminstone mig om de stora. Jag vill aldrig sluta att förundras och hänföras av livets små och stora gåvor.


2 kommentarer:

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen