lördag 3 september 2011

Att äta en härlig helgfrukost..

... och sedan gå och lägga sig och vila lite i sängen efteråt är bland det mest avkopplande jag vet.

Dagen har börjat men jag väljer att vila lite till, kanske läsa något eller bara blicka ut över Svedmyraskogen och fundera lite. En härlig men intensiv vecka har avslutat augusti och inlett vackra September.

Igår kom en av de finaste av vänner hem till mig tillsammans med sin son vars ögon glittrar som stjärnor. Vi lagade en rawfood middag tillsammans. Sen drack vi thé och pratade om stora saker och små saker. Båda var vi ganska trötta efter veckan som gått men jag var mer fylld av energi efter att vi skilts åt än innan. För ett tag sedan läste jag i en bok av Stefan Einhorn ett uttryck jag tagit till mig och det är energigivare. Det är såna som ger av sin kraft utan att försvagas. Men det finns också energitagare som stjäl vår kraft utan att bli starkare.

Mina vänner är så, jag känner mig ofta piggare och påfylld med ny kraft och insikter efter att vi skilts åt. När hon tar en trött stjärnpojke i sin hand och går ut i augustikvällen lämnar hon inte bara kvar ätbara trädgårdsgåvor, varsitt ritblock till mig och katten men även en känsla av lugn, glädje och inspiration. Vi har båda spännande dagar nästa vecka av olika slag. Livet ger oss utmaningar och då krävs återhämtning, men jag har insett att det inte alltid handlar om vila utan det kan också handla om ett stilla samtal med en vän eller att dansa så svetten lackar och vara  mitt i glädjen fullt närvarande.

Men just nu så väljer jag att vila lite till och bara njuta av en ledig lördagsförmiddag.











2 kommentarer:

  1. Blir glad över att läsa dina fina möten, och tyvärr så hade jag ett möte häromdagen som inte var så energigivande utan gjorde mig deppig. En vän som jag kände innan jag flyttade hit har börjat umgås med min nuvarande chef, vilket stör mig och vår relation, så mötet i onsdags gick ovanligt snabbt och kändes bara tungt...har tappat tilliten för kompisen och det är tufft, tyvärr. Vi pratar inte alls som förr och jag känner mej otrygg med henne nu, för jag vet inte vad som sägs eller inte till min chef. Vill gärna ses, och tänkte försöka åka till Stockholm efter skottlandsresan och då skulle vi kunna ses :) kraaaaaaaaaaaam Di

    SvaraRadera
  2. Så sant som det var sagt! Vissa människor, vänner i synnerhet, besitter en otrolig kraft att ge energi.
    Denna helg har varit en ordentlig och välbehövlig energiboost för min del och jag känner mig så här på måndagsmorgonen mer upprymd än på länge.
    Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen