söndag 13 november 2011

Vi kan inte utföra storverk här på jorden..

... vi kan bara göra små saker med stor kärlek (Moder Theresa).

Det är min morfar som läser raderna för mig när vi pratar i telefon. De där små sakerna blir storverk till slut om alla utför dem tror jag. Omtanke är  något vi kan utföra med stor kärlek. Det är nog ett av de finare orden jag vet. Omtanke i medvind och i motvind för de nära och omtanke i stunden för okända. Ibland är jag bra på det där och ibland missar jag det. Men vi gör alla så gott vi kan.

I fredags satt det en kvinna utanför Slussens tunnelbana och bjöd dem på glögg som fick henne att le. Jag var trött och med en önskan att åka hem som gjorde att jag gick förbi. Men jag ångrade lite i efterhand att jag inte stannade och fick henne att le och drack lite glögg och frågade mer om vad som fått henne att sätta sig just där och röra i glöggrytan.

Jag tror vi alla minns de små sakerna med stor kärlek som mött oss i livet vid rätt tidpunkt. Jag tror vi alla kan göra en skillnad och att den skillnaden räknas. Kalla mig naiv romantiker om ni vill men jag vill tro på det goda inom oss och att vi tillsammans gör storverk.

Idag är det fars dag. Min pappa gav mig livet men delade det inte med mig vilket var hans val. Men livet är stort så det är jag honom evigt tacksam för. Själv har jag  min morfar som manlig förebild så jag vet att det är handlingar med stor kärlek som räknas. Det är också stort. Till alla härliga pappor som tar hand om era barn och värnar om dem, hoppas dagen varit bra fast jag tycker egentligen inte att sådana här dagar är så värst märkvärdiga. Jag tycker vi ska visa uppskattning till varandra året om.

Operation omtanke stod det på en vägg jag passerade för ett tag sedan, det tror jag på. Mer omtanke, mer kärlek och mer galna saker som får oss att skratta. Det lyser upp även det dystraste November.

4 kommentarer:

  1. Omtanke är bra...vissa dagar omtankar man mer än andra :)

    SvaraRadera
  2. Allas våra familjeförhållande är olika, men vi lyckas ändå att hitta våra trygghetspunkter.
    Jag kan också sakna personer som en gång stod mig väldigt nära under sådana här dagar. Nu närmast är det en dag som skulle varit en födelsedag, därefter kommer julen...Trots åren som gått, är det fortfarande en svidande påminnelse om dem som inte längre finns hos oss.

    Hoppas du får en fin vecka!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ungefär som Kaizen: ständiga små förbättringar skapar underverk på en arbetsplats...ständiga små omtankar skapar underverk i världen??

    SvaraRadera
  4. Tack! Vad roligt att du gillade armbandet! Gör mig glad. Jo vi kan alla göra storverk tillsammans. Var på en föreläsning med Per Holknekt för ett tag sedan, vilken inspirerande person. Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen