lördag 23 juni 2012

Det doftar regn och sommar..

... när sommarpratarsignaturen ljuder i etern.

Tanken var att jag skulle vila i en hängmatta men vädret inbjöd mer till promenad med mitt prickiga paraply. Anjas program gjorde mig glad och hoppfull. Från min synvinkel handlade det om mod, våga möta sig själv och vem man är bakom den fasad man visar. Sen handlade det väldigt mycket om kärlek. Mänskligt, modigt och väldigt bra. Det finns delar av det som jag känt till men att hon själv får berätta och sätta sin prägel på sin historia och göra det på sitt vis när hon själv vill är ju sommarpratarprogrammet som gjort för.

Efter att jag lyssnat klart och vandrat med Stockholmsvyer och naturkänsla längs med vattnet så sätter jag mig på ett café och funderar över programmet jag just hört. Hur lätt det är att vi är en person utåt och ibland inte möter våra inre sidor eller vågar visa dem förmodligen utifrån vissa rädslor. Att vara autentisk i fler situationer, våga älska och stå upp för sin kärlek och vara modig i sitt eget liv. Så mänskligt och ibland så svårt.

Genom att göra just det i sin vardag, via ett sommarprogram eller i ett möte så tror jag vi alla växer och jag tror fler vågar. Själv tycker jag det är befriande när människor bara vågar vara i sig själva och struntar i fasader. Ibland kan vi ju behöva dem (i arbetet, i möten där vi vill behålla vår integritet) men ibland är det lätt att fortsätta visa fasaden istället för att bjuda in när vi skulle kunna.

Jag luktar på regnvåta rosor på min väg hem och min blick finner jag ett rosblad som fallit till marken och bildat en hjärta bland regndropparna. Mitt på asfalten vilar hjärta och du finner det om du väljer att leta, ibland behöver man byta vinkel för att se det som är så uppenbart.


14 kommentarer:

  1. Vilket helt fantastiskt underbart program med Anja!
    Mitt hjärta är alldeles varmt & mjukt... ♥

    Hade ingen aning.

    Fina, fina Anja...!

    Varma Midsommardags-hälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med ♥.
      Fina Anja som oavsett om hon vill det eller inte breddar vägen för andra i samma sits.. eller bara till diskussionen att kärlek kan se ut på så många sätt och man vet aldrig var man hittar den.

      Varmaste kramen

      Radera
  2. precis, gå ut ur situationen och titta på den från annat hål. Ett rosblad blir ett hjärta och så vidre. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det som är så fantastiskt.. ens egna misslyckanden kan bli ens viktigaste erfarenheter. Du upptäcker det intressantaste av sidor hos en människa du tidigare inte haft något gemensamt med..

      Kramar

      Radera
  3. Så sant - så mänskligt och samtidigt så svårt att våga vara sig själv. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk vad vi människor krånglar till det för oss ibland ♥. Det borde ju vara lättare att bara vara sig själv på gott och ont..

      Kramen

      Radera
  4. Vad lustigt att du nämner fasader. Mitt huvud är fullt av funderingar kring fasader och har varit det i flera veckor. Tydligen går jag runt med en stark fasad som andra uppfattar medan jag själv upplever mig som öppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.. och vem kan då avgöra vad som är en fasad och inte.. du kanske är så öppen du vill :) Det kanske inte är en fasad... men det vet ju bara du och ibland är det bra att fundera kring det. Förut bar jag omkring på gladfasaden.. och när jag släppte den så mådde jag bättre.. och blev nog positivare :) Men visst är det märkligt...

      Kramar

      Radera
  5. Jag fick verkligen mer än en tår på min kind när jag lyssnade på Anja. Hon är en sån underbar förebild för så många, så stark, envis, har sån kämpavilja och ändå är hon så skör, som hon visade i sitt underbara program! Hon öppnade sitt hjärta till oss Svenska folket och för mig blev Anja bara en ÄNNU större idol. Mitt hjärta klappar ju starkt för alpinskidåkarna och helst Anja, Pernilla & Ingemar.
    Varm kram från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en förebild på så många sätt, tycker om när starka och framgångsrika personer också vågar visa sin skörhet för den bär vi ju alla på.

      Vet att ditt hjärta klappar för åkarna, så jag kan tänka mig att det blev extra magiskt för dig.

      Kramar från Liv

      Radera
  6. Åh jag måste lyssna på sommarprogrammen!

    Måste fråga en sak; vilken inställning har du så att du kan lämna svar på dina kommentarer så där direkt efter varje kommentar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina.. hmm inställningen är inbäddat, minns inte om det är nåt mer du ska markera. Fick hjälp av nån med det när jag ville ha det. Men testa med inbäddat till att börja med...

      Kramar

      Radera
  7. Jag befann mig på semester på Gotland då programmet sändes och missade det men förstod vad det hade handlat om dagen efter då jag läste tidningen. Har inte hunnit under veckan som gått att lyssna på det men från och med imorgon lugnar livet ner sig igen och då tar jag med mig mp3:n till hängmattan och lägger mig att lyssna.

    Jag är så glad över att hon fick lov att berätta för svenska folket och världen på sitt sätt. Efter sina villkor. När hon och hennes partner kände att det var dags. Kärlek är stort.

    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, att hon fick göra det när hon var redo. Men samtidigt är jag glad att media har låtit det vara tills hon blev redo för de har vetat. Jag har själv vetat för jag har en bekant i Gay-världen och där har det varit känt men även att hon inte ville att det skulle komma ut så det har respekterats och det känns fint..

      Och att hon framhäver att det handlar om kärlek, inte kön.. magiskt. Jag blev väldigt berörd av hennes sätt att göra det på...

      Kramar och önskan om en fin sommar.

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen