fredag 6 februari 2015

Att dricka eftermiddagsthe och äta godbitar i massor..


..skapar mys i London den sista dagen på vår resa, jag blir varm när jag tänker på stunden även om det är 5 veckor sedan jag kom hem. Afternoon the på klassiskt engelskt vis. Ett veck i tiden med härligheter är min benämning.

Jag älskar the. Jag älskar att få välja godbitar. Jag älskar tid för samtal utan en tid att passa. De där stunderna när man bara sjunker ner i en soffa och delar en stund med någon man tycker om. Men det måste inte vara på ett fint hotell i London. Det kan vara vid ett köksbord med hembakt bröd, en vän och en stor thekopp.

Jag samlar på där vecken i tiden då det känns som om vi har all tid i världen och vi stannar upp och bara är där vi är, som vi är och med de vi är. Närvaro, härvaro och acceptans i all enkelhet då man pausar livet, stunden och dagen är viktigt för mig. Det bor explosiv energi som behöver balanseras upp med stunder i lugn inom mig. Den stillsamma och eftertänksamma tänkaren samsas med livsnjutande och äventyrliga nomaden som vill vara i rörelse för att vara nöjd.

Jag tror inte alltid livet  handlar om att vara i balans utan för mig så handlar det ofta om att vara i acceptans och känna efter vilken sida av mig som behöver få komma fram just nu. När jag dricker the och nyfiket prövar nya godbitar så sitter tänkaren och nomaden sida vid sida och är lika nöjda båda två.  Men oftast gungar de gungbräda och njuter känslan av sina respektive kontraster och hur de kompletterar varandra.


2 kommentarer:

  1. Låter så skönt...att bara vara i nuet...jag är ofta både här och där och i fantasin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag också vara, därför uppskattar jag nuet och närvaron.
      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen