onsdag 28 december 2016

Så gick det till när man fick jobb..

... på den tiden konstaterar mormor. Hon har just berättat om hur det gick till när hon fick sitt första jobb och hur hon sen blev uppringd och erbjuden nästa. Men jag kan inte skriva på skrivmaskin svarar hon, det lär vi dig svarar dem.

Jag tänker på hur arbetslivet förändrats, men även våra egna och arbetsgivarens förväntningar på oss. Där man vill kunna jobbet redan innan man börjat, eller åtminstone vill jag det. Jag vill ha kunskaperna klara även om jag älskar att lära nytt. Så knasigt.

Det är ju som när jag testade att åka skateboard för första gången i somras. Kroppen känner till saker som balans men när det mesta är nytt så kan man inte ta in för mycket samtidigt utan man tar fokus på det man kan bygga vidare på och så plötsligt händer det. Man får en känsla av att det här kan gå och det här vill jag göra igen. Så ett nytt arbete får en att växa och finna nytt och återupptäcka gammalt. Det ska bli spännande. För det finns massa saker som jag ännu inte kan men kommer få en chans att lära mig om det blir som jag har tänkt.

Efter några timmar där jag läst lite inför mitt nya arbete så kliver jag in i ledighetsbubblan igen och njuter ledighet, snöfall och riktig vinter.




4 kommentarer:

  1. Ja märkligt nog så vill man kunna innan, men det är lite som du beskriver. Man måste träna lite för att komma framåt i sitt nya. Själv börjat jag fundera lite över framtiden vad den ska innehålla yrkesmässigt och på vad jag ska tänkas göra utifrån min begränsade kropp och knopp. Vet att jag har slängt mig in i omöjliga situationer tidigare med orealistiska föreställningar om vad jag ska klara och insikterna är bra att ta med i framtiden i nått nytt. Jag hoppas du får möjlighet att sätta dig in i jobbet och landa i att lära dig nya saker i lagom takt så att du får utvecklas på ett bra sätt! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så, jag vill ha utmaningen att jag ska lära mig massor men samtidigt så vill jag kunna jobbet.. ibland fäller man verkligen krokben för sig själv :). Det hoppas jag med även om jag vet att det är intensiva månader som kommer. Kramar i massor från Liv

      Radera
  2. Samtidigt tänk vilken häftig känsla det är när man lär sig något nytt! Fast vägen dit kan vara svår.... Häftigt att åka skateboard!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, älskar den och när man får nya trådar att dra i och finner nya sidor hos sig själv. Kramar och gott nytt år

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen