tisdag 20 maj 2008

Normal bokbrukare eller bokmissbrukare?

Jag har en stor last och det är läsning. Denna sysselsättning trollbinder mig och det finns få saker som fascinerar mig så som en välskriven bok. Hur lyckades författaren få detta på pränt och dessutom skapa denna känsla hos mig som läsare?

Jag kom in tidigt i bokslukaråldern och har aldrig kommit ur den, jag fastnade helt enkelt. Stundtals är mitt läsande nästan maniskt och att inte ha något att läsa i väskan eller en talbok på mp3'n är lika allvarligt som att gå ifrån nycklar och plånbok i mitt liv. Man vet aldrig när man kan behöva boken härnäst!

Att min last är någonstans mellan normalbruk och missbruk av böcker kan man se i bokrea tider. Minns att jag ett år (under studentåren dessutom) tillslut raglade omkring med 8 kassar och totalt över 20 böcker. Jag kunde knappt bära alla men inget kunde hindra en bokälskare på bokrean. Vet faktiskt inte hur jag tog mig hem tillslut men jag minns en vinglig gångstil så nog kan böcker helt klart påverka omdömesförmågan. Oavsett ekonomi så har man alltid råd med en bok som jag sedan glatt ställer in i den bokhylla där jag har olästa böcker (som jag alltid tror ska betas av i god tid så att det är nödvändigt med en bok till). Dessutom skriver jag nitiskt upp boktips eftersom jag vill läsa nya saker vilket leder till att jag ofta hittar postitlappar, kvitton etc med titlar på.. någon generell ordning på tipsen har jag inte lyckats med utan de dyker upp som en påminnelse när man minst anar.

Sedan två år är jag dessutom med i en bokcirkel med andra läsgiriga så detta spär ytterligare på min läsning. En liten sekt helt enkelt! Dock en ganska ofarlig sådan trots att jag numera året runt spanar på böcker som man kan läsa i bokcirkeln (tur att det bara är min tur var sjätte gång). Det roliga med bokcirkeln är ju att den breddar läsandet för även om jag tycker att jag läser inom olika genrer så har det gång på gång dykt upp titlar jag inte känt till som sedan förgyllt min vardag.

Eftersom läsning är en så stor passion så kan jag ju inte låta bli att ge lite boktips (och till er som har några till mig så tas det emot tacksamt). Notera att det inte är en inbördes rangordning utan bara en lista:

1. Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Jag bara älskar denna bok! Läs den! Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda

2. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. För alla bokälskare som vill tro att böcker kan påverka långt utanför pärmens gränser. För mig som dessutom älskar Barcelona så befinner jag mig där och känner alla dofter och minns platserna när jag läser denna fantastiska bok. Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

3.Lappskatteland- en familjesaga av Annica Wennström. För er som vill kliva in i en bok som utspelar sig i en samisk familj. Ett boktips som gick rakt in i mitt hjärta!
Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Lappskatteland - en familjesaga av Annica Wennström

4.The mistress of spices- Divakaruni, Chitra Banerjee. Magisk bok som gör att doften från en kryddaffär sprider sig långt in i ditt medvetande.

5. Fördömd av Johanna Hildebrand. I like a lot! Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Fördömd av Johanne Hildebrandt

Till alla er som nu stör er på att jag inte skriver en resumé om vad böckerna handlar om så är det ett medvetet val. Jag själv vill inte veta för mycket vad en bok handlar om när jag får ett tips och ändå tänker läsa boken. Jag läser helst inte baksidan för jag vill gå in förutsättningslöst. Vill ni veta mer om innehållet så kan ni nog lätt hitta den informationen på annat håll.

Till sist.. en liten film för alla bokälskare... och samtidigt ett tack till min mycket pedagogiska mamma som under en mycket lång period varje gång detta intro visades fick övertyga mig om att de verkligen kom tillbaka för att lämna han som blev kvar. Detta bekymrade mig mycket att han inte fick följa med...

Så från oss i Svedmyra till er alla:

3 kommentarer:

  1. Denna är en gammal goding också :-)
    http://www.youtube.com/v/bJXapKDe-xs

    SvaraRadera
  2. Ja, den är ju helt fantastisk! Speciellt förtjust är jag i soffan som jag som liten drömde om att ha i mitt rum.. en annorlunda soffa i regnbågens färger, vilken lycka! Men den blev aldrig min.. undra var den tog vägen, den är ju verkligen kultig!

    SvaraRadera
  3. Uuuunderbar :-))

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen