torsdag 20 november 2014

Peppkalendern..

... kan vara bland det bästa jag bett om.

Idén kom till mig när jag stod inför en av livets utmaningar och det krävdes mod och kraft. Samtidigt hade min coach gett mig i hemläxa att be om hjälp eftersom jag kan vara väldigt dålig på det, framför allt om det handlar om praktiska saker. "Kan själv" och starkare än Pippi är nästan mitt mellanamn i vissa situationer. Jag kan prata om hur mycket jag tycker om sårbarhet men jag är inte alltid den som själv är så bra på att visa mig sårbar. Dessutom älskar jag verkligen julkalendrar trots att jag i vissas ögon nog är för stor för det. Men i mina ögon blir man aldrig för gammal för en kalender.

Så jag bad mina vänner om det som jag behöver från dem ibland det vill säga pepp, stöd och överraskningar. Att slå in något som jag kunde öppna en dag när jag som bäst behövde det som kanske en lapp med orden "jag tror på dig" eller vad som helst. Jag har redan berättat att jag har världens bästa vänner så de tog uppgiften på allvar och överröste mig med inslagna lappar, kort och andra klokheter. Även fina presenter hade en del slagit in även om min tanke var att det inte skulle kosta dem något utöver den tid de la ner. Det var kärleken och stödet jag ville åt.

Så när jag sen behövde lite pepp, stöd, mod, kärlek och tro på mig själv så kunde jag bara öppna ett av alla dessa fantastiska paket. Det är det som utgör min peppkalender och jag bara älskar den. Till och med tomtebloss fick jag, det är ju stjärnströssel i finaste form. Men det bästa är att den går ju att återanvända, även om paketet är öppnat och texten läst så kan man läsa den om och om igen. Min peppkalender är ovärderlig på så många vis. Dessutom var det nyttigt att sträcka ut en hand och söka stödet från de som gärna stöttar.

Så i kalendertider där jag själv redan inhandlat Body Shops kalender och en the-kalender så vill jag påminna om att det finns kalendrar av så många slag. Ni kan alla vara någons stjärnströsslare om så bara med snälla ord eller en ask med stjärnströssel.  Det kostar inte mycket att göra en komplimangskalender med en komplimang om dagen, en pusselkalender med en/några bitar till ett pussel varje dag att bygga eller en receptkalender med dina bästa recept till någon matglad. Det är bara fantasin som sätter gränsen. Eller be om pepp från vänner som jag gjorde och bestäm själv när du vill öppna och läsa, kanske är det inte nu till jul utan året om.

I flera år var jag med i en fantastisk julswapp där man bytte paketkalendrar och var hemliga tomtar åt varandra. Det var en så himla härlig start på dagen och mitt överraskningsälskande inre barn dansade galen jenka och snurrade runt i glädje på Decembermorgnarna när jag öppnade dagens klapp. Det är därför jag numera lyxar lite extra och köper egna kalendrar till mig när jag hittar nåt som passar, den där pirrande julkänslan från barndomen vaknade liksom till liv genom julswappen och nu vill jag hålla den brinnande varje år. Om någon läsare vet nån annan rolig kalender för vuxna att köpa så tar jag tacksam emot tips.

I livets kalender vet jag inte vad dagen kommer innehålla men jag hoppas på underbara saker och stjärnglittrande snö som klär in mig och livet i nytt ljus.






4 kommentarer:

  1. Vilken underbar idé! Ibland behövs det så lite för att vända någons dag :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen. Ibland är man inte ens medveten om att det är så när man själv blir omvänd eller vänder någon annans dag. Kramar

      Radera
  2. Din ide' är alldeles fantastisk! Jag fullkomligt älskar den! Tack för inspirationen :)
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod!! Vad glad jag blev att du fann inspiration :)
      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen