söndag 25 juni 2017

Midsommar i Dalarna...

.... är det längesen jag firade så traditionellt med både majstångsresning i byn och sen närvarande vid den stora majstångsresningen i Gropen i Leksand.

Kl tio på midsommaraftons morgon var det dags att klä stången och plockade blommor stod massvis i hinkar. Jag minns inte när jag var med och klädde stången sist.





När stången väl skulle resas kl tre fick stjärnströsslaren sen fick vara med och den kom på plats under fiolspel från byns musiker däribland min mamma med fina flätan.



Själv har jag en egen kransmakare och för andra året i rad fick jag en krans att bära under denna magiska kväll. Jag hoppas det blir många fler.



Efter sillmiddag och krans for vi till Leksand för att se kyrkbåtarna fyllda med spelmän och kransar komma in till Siljans strand. Under fiolmusik tågade de sen genom Leksand och vi med dem.



Gropen var fylld med människor som samlats för att se den över 800 kg tunga majstången resas som så många gånger förr. 




När dansen tog vid fylldes Sammmilsdalsgropen av tusende som dansade, efter en stund kom regnet. Då for vi hem men med en känsla av en vacker dag och blommors prakt somnade jag gott till natten några timmar senare.

6 kommentarer:

  1. Riktigt dalafirande :) Du spar väl kransen till julbadet för att få styrka och hälsa under resten av vintern? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den traditionen har jag tyvärr missat så det får bli nästa år <3. Däremot bär jag fortfarande kärleken den gav mig. Kramar

      Radera
  2. Åh så fint minns jag midsommarfiranden från min barndom som delvis tillbringades i Dalom. Vi brukade ro över Dalälven mellan Ål-Kilen och Rälta där firandet var. I folkdräkt såklart. :)I år blev det ingen midsommar. Jag tycker inte midsommar kan firas i exil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har du firat där.. det är ju nära-nära. Jag har också svårt för midsommar i exil.. det är liksom inte samma sak. Kramar

      Radera
  3. Vad mysigt med traditioner som lever sig kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, det är vackert och sen kan man skapa sina egna traditioner också.

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen