söndag 31 maj 2009

Att investera pengar...

... i mig själv och min egen utveckling har gett mig den bästa avkastningen i livet.

Såväl som i min flytt till Spanien när jag var 20, min jorden-runt-resa, min coachkurs, priset för att jag sa upp mig och blev avstängd från a-kassan och allt annat som gjort att jag växt som människa och nu kan använda mig av det i mitt eget liv och även när jag hjälper andra hitta sin väg.

Igår var det en vacker sommardag som skänkte Stockholmarna solsken och sommarkänslor. Efter en skön promenad i ett Stockholm som ännu inte vaknat så gick jag inomhus trots solskenet. Jag skulle påminna mig själv om livsviktiga verktyg som betytt mycket för min egen utveckling.

300 kr är det ringa priset som jag betalar för att repetera grundkursen i Silvametoden i två hela dagar (kl 9-20). Bättre sätt att spendera mina pengar på kan jag inte tänka mig. Jag tror det är fem år sedan jag gick den första gången och för min del var det den vändning jag såväl behövde. Mental träning som stärker immunsystem, ger mig kraft och verktyg att fokusera men samtidigt varva ner när stressen gör sig påmind.

I lunchpausen smiter jag iväg, vill bara vara och ta in sommardagen. Picknicklunch i Vitabergsparken och en stilla promenad i solvarm, grönskande stad blir ett skönt veck i tiden som jag behöver. Att bara vara i mig själv och tystnaden.

Idag gör jag det igen. Investerar i mig själv men inte enbart av egoistiska skäl utan på ett sätt som gör att jag utvecklas som coach och får nya verktyg att använda i min coaching. Det är viktigt för mig och de investeringar jag gjort i mig själv har hjälpt mig fram i livet. Kostnaden är ringa om jag tänker på vad jag fått tillbaka.

I perioder så har man kanske inte råd med den investeringen rent ekonomiskt men idag finns så mycket att hitta via internet eller bara genom att komma ihåg att om vi påminner oss om det vi har att vara tacksamma över, titta på stjärnorna och komma ihåg miraklet att vi är här och att ta ett djupt andetag och arbeta på att vara i nuet.

De största lärdomarna behöver inte komma från kurser utan från dina erfarenheter, de människor du möter, egna insikter och livet i sig självt. För dina svar har du inom dig om du bara lyssnar och de kan ingen annan ge dig.



7 kommentarer:

  1. Jag är så nyfiken på vilken coachkurs du har gått... Du kanske har bloggat om det? Om inte, kan du inte snälla, söta, underbara du maila mig på helenateodora@hotmail.com..?
    Tusen tack! Kramar

    SvaraRadera
  2. Du är klok du! Visst är det bästa investeringen att investera i sig själv, även i enkla saker som att ta till sig nya intryck från andra :) varmaste kramar!

    SvaraRadera
  3. Du har rätt, man ska investera i sig själv. Tyvärr behöver jag nog en spark i baken för att minnas det.

    Vad är silvametoden och hur lär man sig allt du vet om att investera i sig själv och coaching?

    SvaraRadera
  4. Det lurigaste är att lyssna på sig själv och ha tålamod att hitta svaren. Men där hjälper ju en bra coach till.

    SvaraRadera
  5. Jag fick oväntat ut pengar från min försäkring när jag blev sjukskriven och de har jag sparat på ett konto för egna investeringar. Känns lyxigt!!!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det bästa man kan investera sina pengar i är i SIG SJÄLV och att ge gåvor till de man tycker om. And the more you give the more you have :) låt energin flöda. Stagnation gagnar ingen. Du är klok du
    kramis

    SvaraRadera
  7. Du har verkligen haft glädje av dina investeringar i dig själv. Själv har jag en tendens att snåla på mig själv och investera i mina barn. Ska definitivt försöka bli bättre på att balansera detta.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen