måndag 16 december 2013

I skenet från herr gran..

... klappar jag katt, lyssnar på julmusik och slår in klappar i prickiga papper.

Det regnar ute men inne är det varmt och ombonat. I min gran hänger allt från traditionellt julpynt, Ylva Skarps poesiträdslappar, min mammas tovade väsen och sen mina glittriga hjärtan som vännen gjorde som adventskalender ett år. Tolv stycken hjärtan med påhängda lappar med egenskaper hos mig hon gillar. En gran klädd i kärlek med kärlek till julen, orden, familjen och vänskapen.

På en av lapparna står det: Vem vill du vara? Jag tror att många ibland känner att de vill vara vackrare, yngre, bättre, smalare eller någon annan som lever ett annat liv. Istället för att se vad det är vi har, många gånger tror jag man kanske vill förstärka sidor man har eller plocka fram nya. Jag vill vara någon som gör så gott jag kan att leva enligt mina värderingar och det jag tror på. Ibland är jag precis den jag vill vara och ibland är det svårare. Men jag tror på att låta den där frågan få virvla lite ibland, inte för att få oss att känna att vi borde vara något annat eller måste förändra oss men för att påminna oss om det vi verkligen tror på och det som är viktigt.



10 kommentarer:

  1. Din gran är den finaste granen! Inte bara en gran med pynt för att det är tradition. Din gran känns mer som en med en fin och viktig betydelse.

    Ja, vem vill man vara egentligen. Och vem är man då.. Nej, jag funderar inte mer ingående på det nu. Faktum är att jag redan idag har funderat på det. Jag har kommit lite ur spår eller hur jag ska se det. Kanske mer som - Vad vill jag??

    Kram kram!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack vad fint sagt <3
      Ibland kommer man ur spår, då tror jag på att ställa sig de frågorna.. för att finna tillbaka till ett spår man vill till. Hoppas du finner dina svar och din väg till vad du vill.
      Kramen

      Radera
  2. Det var ett tag sedan jag lämnade spår hos dig. Det är en fin Herr Gran du har med sina budskap. Jag som är lite halvanti julen, det skulle passa mig att skapa min egen gran med egna ord. Kanske jag gör det, vem vet. Granen ska ställas iordning imorgon hoppas jag. Önskar dig en riktigt God Jul, hoppas du får det fint med nära och kära.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han fin <3 Jag tycker man ska göra granen som man vill.. och göra julen till sig. Jag tycker om min gran, som är på mitt vis..

      Kramar från Liv

      Radera
  3. Din gran är speciell precis som du
    kramar och julstjärnor
    Emma

    SvaraRadera
  4. Jag vill våga vara mig själv. Det är utmaning nog ;-)
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske den största <3
      Kramen

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen