fredag 27 december 2013

I läsningen av en bok...


... så finner någon annans tankar plats i mitt inre.

Det mår jag bra av. I läsning vilar ofta inspirationskällor att dricka ur. Att finna något nytt eller något som är i samklang med mig eller som får mig att ruckas lite ur mina vanliga tankemönster. Likadant är det i bloggvärlden. Det är därför jag läser bloggar, för att berikas, lära mig saker, lyssna till en annans röst och möta någon på en annan plats och ibland nivå än i det vardagliga livet.

En morgon i juletid när jag stiger upp berättar pedagogiska mamman att hon fnissat och reflekterat när hon började läsa Klas Hallbergs bok" Hedra mysteriet" som jag lämnat liggande framme. Mindfullness på värmländska, helt underbart. Läsvärd om ni frågar mig, tror att det är bra att fundera kring hur samspelet sker mellan den inre indianen och projektledaren.

Min bror kommer med en inspirerande bok som heter "Stjäl som en konstnär" av Austin Kleon. Den handlar om kreativitet, komma igång, våga och bara gå rakt in i processen. Båda ovanstående böcker är perfekta presentböcker i min värld. Stjäl som en konstnär ska jag köpa som present till mig själv. Min musikaliske lillebror och jag möts i vissa böcker där vi delar tankar.

Pedagogiska mamman berättar att hon har vänner som läser min blogg. Detsamma har en annan väns mamma berättat. Det händer ibland också att vänner eller bekanta kommenterar något jag skrivit varav vilka jag inte hade en aning om att de läste min blogg. Så jag gläds åt de osynliga läsarna som finner något i mina reflektioner. Tack till er och tack även till er som gör er synliga.

Om ni vill att jag skriver mer om något visst ämne så kommentera gärna, jag har lite skrivtorka och det är roligt att skriva utifrån någon annans ord ibland. För ibland fastnar man i sina egna tankegångar och vad man tycker. Det känns som om jag upprepar mig i mitt skrivande.  Men egentligen är det i samspelet och i frågorna som det finns mer energi känner jag. Som Klas Hallberg uttrycker det:

Låt oss förenas i frågorna-snarare än att bråka om svaren.


6 kommentarer:

  1. Skrivtorka är helt naturligt inslag när man man skriver (oavsett vad).
    Själv har drabbats av det på sistone. Min inspiration kommer oftast inifrån, en reaktion på något som jag upplevt, hört, läst, sett... eller från bilder som min kamera sparar. Hoppas din inspiration kommer snart. Kanske skulle vara intressant om du skriver om "det negativa", det jobbiga och hur du hanterar det :) Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina du! Så föds också ofta mina inlägg men sen är det inte alltid jag nedtecknar dem just nu. Det är ett bra ämne, ibland undviker jag att skriva om det för att många som känner mig och min familj läser men det kommer ett eller flera inlägg om det... tack för feedback :)
      Kramar från Liv

      Radera
  2. Din blogg är både kul,tänkvärd och inspiration så förstår att många läser den:) önskar dig en fin fortsättning på året och en god början på 2014! Kramen

    SvaraRadera
  3. Du skriver alltid så fint, oavsett vad du skriver om.
    Jag njuter av dina texter, även om du inte skriver om något speciellt.
    Du har ordets gåva!
    Själv funderar jag över det där att bli betraktad som stark och klara allt, fastän man själv känner sig sårbar och svag. Kanske ett ämne för dig?
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina, fina du! Intressant att du lyfter det som ämne, jag har nämligen reflekterat över just det på egen hand de senaste dagarna. Det ska få landa i mig innan det kommer i ett inlägg men det kommer.
      Varmaste kramen från Liv

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen