torsdag 9 september 2010

Böcker lästa i Augusti

...vilket lyckades bli några stycken eftersom jag hade semester och läsflow. Har inte räknat antalet tusentals sidor men det skulle nog bli några stycken.

Peter Rätz- nio år som undercoveragent av Dick Sundevall

En bok om en svensk infiltratör som varit infiltrerad i bland annat Hells Angels, Brödraskapet, Outlaws. Mina förväntningar var nog snarare en personligare berättelse om hur det är att vara i gängen, hur det är att till viss del leva som en annan person och hur det påverkar en. Självklart så tas den delen upp men fokus ligger på hur polisen agerat i hans fall som infiltratör och hur sviken han blev efter att det uppdagades och hur rättsapparaten agerat. Olikheterna mellan organisationerna och gängen benämns så klart.

De modigas rike av Tamara McKinley

Skön avkopplande läsning, äventyr blandat med kärlek, sorg, förtryck och historisk inblick. Hon skriver bra och jag som aldrig varit i Australien kan definitivt höra dess ljud, känna dess dofter och vara där i tanken som jag föreställer mig det. Nöjesläsning och avkoppling snarare än det mest kvalitativa jag läst.

Grotesque av

En gåva från en japansk vän av en kvinnlig japansk författare. Bra bok och jag som aldrig varit i japan, kan ändå känna kulturen möta mig mellan raderna. Så olikt hur jag tror en svensk skulle skildrat samma historia, eller förresten, det hade aldrig blivit samma historia. Lämnar mig lite hängande i luften och jag har svårt att förstå flera av karaktärerna men oerhört intressant läsning.

Kreativiteten kommer av sig själv, om ögonblicket när du får en idé av Bengt Renander

En omläsning av en bok som jag fått lån av min yngre bror och som jag nu inhandlat till mig själv. Jag gillar den skarpt eftersom den är enkel men fångar essensen.

Kärleksakuten, shoppa inte kärlek när du längtar av Benny Rosenqvist med Marika Hemmel

Ett impulsköp då jag beställde en massa andra böcker. Vissa delar var intressanta men ibland säger han emot sig själv och jag har lite svårt att ta till mig allt. Benny är medium och det handlar om hur han tolkat kärleken men även vad som hänt i hans eget liv. Svårt att få ett grepp om den.

Kärlek, hur fan gör man? Bob Hansson frågar dem som vet

Bobs klurighet, underfundighet och lek med ord i kombination med hur han gestaltar och fångar dem han intervjuar. Frågorna han ställer och personerna bakom. Ett boktips från min Herrängsvän och jag tyckte verkligen om dem. Bob har intervjuat flera olika personer om kärlek och det resulterade i denna lilla härliga bok som jag kommer att läsa om.

Leklust- eller flickan utan egenskaper av Juli Zeh
Bokcirkelboken, när jag väl började läsa i den så var jag helt fast. Den är välskriven, otäck men också fascinerande. Jag förstår att den fått uppmärksamhet och är imponerad av hennes sätt att skriva. Efter läsningen följde en intressant diskussion.

Den ovillige fundamentalismen av Mofisin Hamid

En tillfällighet ledde både boken i min hand och efterkommande bokdiskussion med Breakfast Bookclub Stockholm på vetekatten en morgon i Augusti. Boken är berättad som ena delen av ett samtal och väckte ibland fler frågor än svar. Klart läsvärd tycker jag.

En förtjusande man av Marian Keyes
Jag gillar Marian Keyes och hon gör det igen. Jag sträckläser den här lilla nätta boken på ca 700 sidor inom loppet av två dagar och jag tycker verkligen om den. Man kan kalla det chicklit om man vill men hennes sätt att beskriva karaktärer, svåra saker och livet fångar mig. Med glimten i ögat men med allvar inombords. Skickligt, skönt och lättläst.

Det handlar om kärlek av Charlotte Fruergaard

En av de absolut bästa böcker jag läst om kärlek. Å snygg är den dessutom. Vilken layout, det verkar som om danskarna vågar lite mer.. både den här och pippipower är oerhört snygga både utanpå och inuti enligt mig. Charlotte har haft kurser i kärlek i 17 år och på ett lättöverskådligt, praktiskt och teoretiskt sätt guidar hon mig igenom sina teorier. En stark favorit som jag för tillfället inte ens lånar ut för jag vill kunna läsa om vissa delar. Ett boktips från min dalkullevän och vilket boktips sen. En av de bästa böckerna i år.

Utan ett ord av Linwood Barclay

Boken beskrivs som en bok i bästa Hitchkockanda och det är precis så den är. Välskriven thriller som verkligen blev en skön verklighetsflykt och som fångade mig.

Afrodites klinik för ofrivilligt älskande av Marika Cobbold Hjörne
Härlig läsning med myt blandad med verklighet eller var det tvärtom. Allvar blandat med glimten i ögat. En bok som jag verkligen tyckte om, men kan tänka mig att den inte tilltalar alla.

1 kommentar:

  1. Oj så mycket böcker du har hunnit med! Fann flera spännande tips som jag ska notera.
    Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen