onsdag 10 februari 2016

Balance is in the mind..

... and not in the body säger yogaläraren i Indien lugnt när jag står och vinglar i en position som är utmanande för mig. Det ligger så mycket i det tänker jag, för att kunna finna balansen i positionen behöver jag finna den inom mig.

Det handlar inte alltid om det yttre som ska vara i balans för att man ska känna en inre balans. Ibland kommer balansen inifrån och jag tror att vi oftast vinglar till lite i livet. Men ibland är det bra att stanna upp och försöka utifrån där man är att finna den balans man kan i stunden, men det är inifrån den kommer i många fall.

Det handlar inte alltid om att vara motiverad utan ibland handlar det om att ha bestämt sig. För mig var det så igår kväll när jag skulle boka in min morgonyoga. Jag var inte speciellt motiverad utan var mest trött efter intensiva dagar men jag har ju lovat mig själv att yoga minst en gång i veckan och de ursäkter som bubblade upp lät faktiskt vaga även i mina öron. Så jag bokade passet, ställde klockan och kände mig ganska pigg när den ringde klockan 5. Väl på yogamattan blev det så tydligt varför jag var där. I yogan och i dansen är jag som mest i kontakt med min kropp. Hela min kropp och jag känner och registrerar spänningar och vad som känns bra och vad som känns stagnerat. I meditation och andningsövningar landar jag i mitt inre, i min kärna och i det som är.

Jag är så glad att jag funnit "mitt" yogaställe här i Stockholm. Jag hade några önskemål när jag kom hem från Indien och hade insett att yogan ska vara en del av mitt liv . En av dem var att jag just nu vill fortsätta utöva den formen av yoga jag prövat på i Indien, Hathayoga enligt Sivananda. Mitt andra önskemål var att jag ville yoga på morgonen, dels för att det är bästa sättet att starta dagen men även för att jag inte vill ha kvällarna uppbokade. Ytterligare ett önskemål var att det ska vara lätt att ta sig till jobbet och därmed är en yogastudio några minuters promenad från Södra Station perfekt. Mitt sista önskemål var att hitta yogainstruktörer som korrigerar mycket. Jag är ny inom yoga och jag kan ibland ha ganska dålig koll på min kropp, jag behöver någon som visar vägen men även tänjer mina gränser och utmanar mig. Att få en djupare förståelse för yoga och att låta meditationen och vilan vara närvarande var också viktigt. Ibland går alla önskningar i uppfyllelse eftersom jag fann yogastudion Conscious Life  som uppfyller alla mina önskemål. Ibland kan det vara viktigt att vara specifik i det man vill ha om en önskan ska kunna gå helt i uppfyllelse.

När jag yogade i Indien (vilket jag gjorde minst varannan dag i 5 veckor) var det som att ha privatlektion. Jag utvecklades så mycket tack vare  Haridas som instruerade, rätade till, lyfte upp, tänjde gränser och förklarade. Jag behöver det och min kropp likaså.  Det var det jag behövde påminna mig om igår, att jag funnit precis det jag behöver och jag inte behöver vara utvilad och i balans för att gå dit och yoga. Det är kanske till och med då jag behöver det som mest. Ännu mer kanske också för att visa för mig själv att jag och mina egna löften till mig själv är viktiga.



8 kommentarer:

  1. Skönt att hitta ett ställe som passar så bra :)

    SvaraRadera
  2. Åh morgonyoga låter som en så underbar start på dagen. Jag skulle också kunna tänka mig det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt, säg till om du vill följa med och pröva <3. Kramar

      Radera
  3. Jag tror också på det där att leta efter det som passar mig och mina önskningar och förutsättningar. Endast det bästa är gott nog ;-)
    Kram Helén

    SvaraRadera
  4. Ja och jag är så glad att allt jag satte upp på önskelistan. Ibland gäller det att vara specifik i sina önskningar :). Kramar

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att du hittade det perfekta stället och att du är trofast mot dig själv genom att fullfölja. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så glad över det.. på så många vis ♥. Kramar från Liv

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen