måndag 3 augusti 2009

Böcker lästa i Juli 2009

Under den vanligaste semestermånaden av dem alla så hade jag bestämt mig att nu är det bara skönlitterärt som gäller under de närmsta 6 veckorna (om någon annan bok slinker in är den läst på arbetstid).

Läslustan var inte på topp, trots mycket ledig tid. Sommarpratarna fick desto mer tid. Men de här böckerna blev i alla fall lästa:

Knit two av Kate Jacobs

Ett lån från min vän K som köpte den på en taxfree i Australien och sen har den färdats många mil innan den hamnade i min hand. Fortsättningen på livets aviga och räta, fastän den engelska versionen (vet inte om den givits ut i Sverige ännu). Jag tycker mycket om den, hamnar i en sån skön stämning när jag läste den. MEN man bör nog ha läst den första boken för att förstå allt och begripa karaktärerna. Skön avkoppling under semestern var det i alla fall.

The adventure of life, del 1 av Vida

Min upptryckta bok av bloggen från att den startade till i November 2008. Den som pedagogiska mamman önskat sig och sedan fick i julklapp. Jag har aldrig läst min blogg från början och i ordning, vissa inlägg har jag en starkare relation till än andra och vissa minns jag inte att jag skrivit. För mig blev det en liten upptäcksresa där jag mindes dagar, känslor, stämningar.. och hittade stavfel och grammatiska fel men nu är det som det är. Den är ju redan tryckt i hela 2 exemplar och bara för privat bruk. Jag har även beställt en del 2 från Blurb som pedagogiska mamman får i försenad födelsedagspresent.

Brida av Paulo Coelho

Lån från pedagogiska mamman som resulterade i sträckläsning. Tydligen skrevs den här boken för 19 år sedan men är relativt nyutgiven i Sverige. Jag tyckte JÄTTEMYCKET om den men så har jag sedan tidig ålder tyckt om att läsa om magi och häxor. Jag tror att den mottas med blandade känslor av hans läsare men jag läste ut den på några timmar. Den kommer jag att köpa in för jag vill ha den i min boksamling.

Brain rules: 12 principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School av John Medina

Läst på arbetstid men ett boktips för alla som är intresserade av vår spännande hjärna och hur den fungerar och vad som är bäst ur hjärnans perspektiv. De flesta skolor och arbetsplatser är till exempel inte alls anpassade efter det man vet. Mycket läsvärd tycker jag och jag kommer att ha användning av den i mitt dagliga arbete.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson

Som jag berättat tidigare så försöker jag att läsa om minst en bok i månaden och den här valde jag i Juli. I mina ögon är den fantastisk och jag gråter på vissa ställen men det är värme jag minns den med. Den här boken tycker jag om och den tål att läsas om.

Det var julis bokskörd det, jag har just fått en bunt böcker av min kattvaktande vän som jag är säker på förgyller augusti och som är precis det jag behöver just nu.


4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du gjort bloggboken :) och tycker du det har varit enkelt att få det att fungera? Du vet, jag har ännu inte kommit till skott ;)kramar

    SvaraRadera
  2. Hej min vän. Jag blir alltid lika glad när du uppdaterat din fina härliga blogg som itne liknar någon annan :)
    Lite nyfiken på det där med att trycka upp bloggen i bokform. Pris, leveranstid osv ??
    Ha en underbar tisdag vännen
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé med bloggboken... Jag brukar gå tillbaka ibland och läsa gamla inlägg och känner igen det du skriver, att man totalt har glömt bort vissa. Märkligt hur ord som totalt upptog ens medvetande för ett halvår sedan knappt finns kvar i minnet längre...

    SvaraRadera
  4. Mysigt med en bloggbok.
    Blev riktigt avundsjuk när jag inser att du får lov att läsa böcker på arbetstid! Sånt jobb vill jag ha.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen