söndag 28 juni 2015

Låter du ditt inre barn..



... komma ut på vift ibland? 

Inte nödvändigtvis när du leker med andras barn eller dina egna utan bara för att det vill. Låter du det flanera planlöst utan tidsuppfattning eller förlora sig själv i en fjärils färd en vacker sommarmorgon? Att leka utan mål är viktigt även för oss vuxna visar forskning och jag tror att samhället i stort blivit mer tillåtande till att ha lekfulla aktiviteter. Jag tror att det är det som gör att sedan vi tog bort en del måsten hur man ska bete sig så är det många som börjar skejta när de är vuxna, går på spunkjakt för att finna en skatt eller tillåter sig att ansvarslöst ligga på rygg i gröngräset och lyssna på ljud och låta sig svepas med. Barn är bra på att påminna oss om deras magiska värld men vi har alla vårt barn inom oss som kan påminna oss om hur det var när inte enbart arbete, måsten och att det man gör måste leda någonstans präglade vardagarna.  Lekfullhet behöver inte behöva betyda ansvarslöshet. 

Låter du dig drabbas av en fnissattack tills du får så ont i magen så du inte kan gå rakt? Testar du en ensam gunga på din promenad? Dansar du på en strand i regnet? Jag lever nog ganska lekfullt och tänker fortsätta göra det. Jag tror på att leva livet lekande. Det kanske inte passar sig men det passar sannerligen mig. 

4 kommentarer:

  1. Japp, lek är bra och jag gungar om jag vill eller skuttar runt...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt fina Annica :) . Jag tror vi har lite roligare i livet. Kramar

      Radera
  2. Japp jag är nog till sinnet barnslig tror jag. Ibland möter den barnsligheten ett motstånd av konventionella människor i min omgivning. Då behöver jag stanna och fråga mig vem som är mästaren i mitt liv. De andra eller jag. Då vågar sig ofta PippiLotta-Emma fram igen och beger sig ut på grönbete. Men i perioder är det lättare och andra perioder svårare. Känner nu när jag skriver det att det var ett litet svar till mig själv på en fråga jag ställt mig lite sådär på halvfart. Tack för den insikten rara du
    Kramar för kloka ord och tankar
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra. Känner igen det där att det är lättare och svårare vissa dagar eller perioder.. vad härligt att ett svar kom till dig, det är så härligt när det dyker upp saker man undrat över. Varma kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen