söndag 21 juni 2015

Det finns stjärnor och stjärnströssel..


... i så många former.

Som i en lila stjärnströsselboll som fick mig att glittra och le genom att bara stå i mitt vardagsrum och vara vacker. Tänk att stjärnor kan tändas i människors ögon, på våra egenmålade himlar och i våra hjärtan när vi följer våra drömmar.

Drömmar. Jag har många förverkligade drömmar bakom mig, några planerade och andra som föll som ett stilla vårregn och väckte frön till liv jag inte visste att jag hade planterat. Förra hösten började jag fundera över hur jag som har ett nomadhjärta helt plötsligt hade fastnat i en vardagslunk som var fantastisk på så många vis men samtidigt utan den frihet som är så viktig för mig.

Med världens bästa jobb så vill man inte direkt säga upp sig bara för att få en förändring men jag kände att egen utveckling och leva annorlunda för ett tag var något jag behövde. Att riva upp vardagens rutiner och inte behöva vara plats- och klockbunden utan mer fri var den dröm jag valde att förverkliga. Så jag har begärt tjänstledigt för distansstudier under höstterminen. Ännu vet jag inte vad jag kommer läsa men högst upp på ansökan så finns kreativt skrivande och under det kompletterande beteendevetarkurser till min redan befintliga examen.

Har du bestämt var du ska vara i höst frågar många? Nej och jag tycker bara att den tanken känns ljuvlig, att jag faktiskt inte måste utan att jag för första gången kan känna efter var jag vill vara. Att vara var i Sverige och världen jag vill, men jag måste inte planera in det nu. Det gör mig lugn och lycklig.

Jag lever ensam just nu och drömmen om en livsfrände att dela livet med finns hos mig men eftersom den drömmen ännu inte slagit in så är det upp till mig att göra det bästa av livet och då är det drömmen om ett friare liv och egen utveckling som tar plats på livets scen till hösten. Jag längtar dit men gläds åt att vara i nuet och känslan av en dröm som snart tar sin början. Det är så man tänder sin egen stjärnhimmel.


10 kommentarer:

  1. Vad härligt! Du modiga...du lever som du lär :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns alldeles underbart faktiskt <3. Å jag gör så gott jag med att leva som jag lär, det känns viktigt för mig även om jag inte alltid lyckas såklart.
      Kramar

      Radera
  2. Du är modig och klok som följt din lust och längtan! Kramar och önskan om en fin ledighet och härliga stunder av utveckling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finaste du! Det känns fint och privilegierat att jag har en chans att göra det. Kramar i massor

      Radera
  3. Åh det är så underbar sak att göra det du gjort. När jag kan så ska jag också göra så. Att vakna och ta dagen som den kommer. Vilken ljuvlig tanke.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns ljuvligt.. och helt obunden är jag inte eftersom det kommer finnas deadlines för arbeten som ska in och tentor som ska skrivas, men det är på mina villkor till viss del. Om jag vill sova länge gör jag det och om jag vill plugga i arla morgonen så gör jag det. Det känns så himla härligt..
      Kramen

      Radera
  4. Låter underbart! Jag har sökt till Högskolan men något håller mig tillbaka. Tanken att jag som äldre ska sätta mig på skolbänken igen - få det att fungera mellan allt jag vill. Mellan generationer. Så kanske det inte ens blir av. Jag tar dagen som den kommer och som svaret blir. Kanske jag istället gör klart min utbildning. Det fattas bara några delkurser.
    Jag tycker du är en modig stjärnströsslare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssna inåt och känn efter, men hoppas att det inte handlar om att du ska vara för gammal för nåt.. utan invänta svaret, studier kan man fullfölja, påbörja eller låta bli.. precis som man önskar. Kramar

      Radera
  5. Lycka till! Modigt och så viktigt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Det känns jättehärligt!

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen