onsdag 3 juni 2015

Klockor utan klang..




.. väcker toner inom mig. De spelar på strängar jag inte visste fanns och skapar inre musik av sin skönhet.


Naturen fyller oss med vilsam musik i form av susande träd, forsars brus eller humlors surr. Som en naturligt bakgrundskuliss väcker de otvunget sinnet till liv utan att man visste att det somnat. Men i hänförelsen vistas även vilan som ger lugn och frid. Det är viktigt att trycka på pausknappen ibland att vara i varandet och inte alltid vara i görandet.


I vilan kan man finna insikter, nyspunnen kraft och en visshet. När man springer i ekorrhjulet så tappar man ibland perspektivet och ser inte allt gott, vackert, njutbart som redan finns i överflöd i livet, dagen och som vilar i nattens krispiga tystnad. Det är svårt att lyssna inåt när varje stund är uppbokad, inplanerad och effektiviserad. För att höra den inre rösten krävs ofta stillhet för min del även om den ibland bryter igenom högljutt likt ett blixtnedslag i vardagens bakgrundssurr.


Tankestunder, hänförelseunder och naturell skönhet skapar denna vila och reflektionstid i mig, om jag slarvar känns det i kroppen. Den behöver denna naturliga urkraft för att vara i sitt flöde, så just nu tankar jag upp med så mycket vackert jag kan och ser till att boka in stunder med mig själv och  för mig själv. Klockornas klang kan nämligen bara nå den som tar sig tid att lyssna.


10 kommentarer:

  1. Så sant. Jag använder ofta naturen som återhämtning, även i mitt inre. Om jag inte hinner gå ut så kan jag ändå finna en plats inuti mig där naturen finns...jag tror du förstår hur jag menar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag förstår precis hur du menar, jag gör nämligen samma sak. Kramar från Liv

      Radera
  2. Vackert och tänkvärt inlägg. Jag strävar också efter att leva så.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det gör jag med. Ibland lyckas jag och ibland lyckas jag inte. Kram från Liv

      Radera
  3. Verkligen viktigt på riktigt. Tack för att du påminner
    Kramar från Götet
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för allt du påminner mig om.
      Kramen

      Radera
  4. Ja naturen är mäktig och ger kraft kände jag i helgen. Förstår att vi alla behöver den på olika sätt i våra liv. Kramar och tack för ett härligt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den ger så mycket kraft, stillhet och energi på samma gång för mig och ändå glömmer jag det ibland när jag är trött och vilse.. att den finns strax intill och ger så mycket utan att ta. Kramar och tack för alla dina härliga inlägg också vännen

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen