lördag 7 juli 2018

När man upptäcker något nytt fastän..



... man betraktat det tusentals gånger.

Som när jag betraktar tavlan som min syster målat för länge sen och upptäcker älvan i fjärils famn, har nog mest sett det som en fjäril. Jag upptäcker också hur mycket jag tycker om den där tavlan i sina annorlunda färger och sin drömska stämning. Som en drömbild i en annan värld.

Att betrakta något som man ser det för första gången eller ur en annan vinkel eller med annan blick. Inget av det yttre kanske har förändrats men det inre kanske gör det. Det är ju där den största förändringen sker. När jag arbetade heltid som coach arbetade jag ofta med självbilder, där handlar det många gånger om det. Inte att ändra sig själv men att förändra synen på sig själv, se sig själv med andra ögon och upptäcka de styrkor, resurser och förmågor som redan finns där. Att inse att man redan bär så mycket visdom inom sig att man inte behöver lita på andras svar framför sin egen sanning i vissa lägen. Men man kanske också genom att byta vinkel och perspektiv kan se andra ur ett annat ljus och förstå deras styrkor, värderingar och vem de är. Som den där älvan på bilden som väntat på att jag ska upptäcka henne för den hon är och inte se det som jag väljer att se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen