fredag 6 juli 2018

Ohana...


.... är ett begrepp från Hawaii. Ohana betyder familj, men familj i ett mycket vidare begrepp än det vi använder här.

I Ohana inkluderar inte bara den nära familjen med blodsband utan även släktingar, grannar och vänner. De som ingår i ens ohana är sammanlänkade genom genuin medkänsla, stöd, lojalitet ocxh kärlek gentemot varandra. Att bli en del av någons ohana är en ära på Hawaii.

Jag brukar säga att mina vänner är min självvalda familj, med vilka jag har valt band och som finns i vardagen när min egen familj bor utspridda över Sverige.  Ohana passar mig utmärkt, att inte avgränsa utan inkludera istället. Jag är så glad över de som finns i min familj och de vackra människor de är och att jag ständigt lär mig av dem. Min ohana är min vackraste skatt, min tryggaste tanke och min största glädje i livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen