onsdag 25 juli 2018

Tankar från en hängmatta.


Hängmattan. Denna eviga symbol för ledighet och lättja och för att känna sig fri. Det är vår bild för att visa att vi kopplar av, njuter och gör just inget vettiga samtidigt som det enda vettiga är just det.

Jag ligger på rygg i en hängmatta vi spänt upp mellan två träd vid vårt tält och slås av att direkt jag lägger mig där så vill jag inte vara någon annanstans än just där. Vad är det som gör att man kopplar av så fullständigt i en hängmatta? Kan det vara känslan av att sväva över marken i någon slags vänlig tyngdlöshet. Eller är det att tårna viftar i vinden och lättat från alla steg som måste tas. Kan det vara att blicken enkelt vilar i trädkronor och himlars sfärer eller att man väljer att rikta dem mot en bok man vill läsa, ett korsord att finna tvetydigheter i eller att bara vila blicken för en gångs skull. Att sluta ögonen och gunga stilla i blicken av smekfull sol och lekfulla vindar över min hud. I hängmattans mjuka omfamning vilar jag stilla och lyssnar på omgivande ljud. Det är en temporär och portabel viloplats där allt man behöver är en hängmatta, två träd och en stund att vila däri. Det är frihet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen