torsdag 19 juli 2018

Vi spelar kort om kvällarna..

.... ett kortspel som i vår familj går under namnet jambalaya men vet inte om det har något annat namn eller det helt enkelt är ett spel mormor och hennes väninnor kommit på själv. Spelet handlar om tur och strategi i en bra kombination.

När vi sitter där och spelar inser jag efter en stund att jag nog alltid använder samma strategi när jag spelar jambalaya, som av gammal vana och ganska oreflekterat. Jag vinner ibland men inte den som vinner oftast. Trots detta så har jag nog aldrig funderat över om jag kanske skulle testa andra strategier utan bara kört på med de jag brukar, som en trygghet. Sådär som är så lätt hänt i livet, relationer eller när man ska lösa något problem. Man gör som man alltid gjort och får därmed samma resultat istället för att pröva nytt och utvecklas.

Einstein lär ha sagt: "Galenskap är att göra samma sak om och om igen och vänta sig olika resultat. Om du vill se andra resultat, gör samma sak". Så för att vinna oftare behöver jag nog testa nya strategier. för att vinna oftare även om det kanske innebär att jag förlorar lite oftare under en period. När man fastnat i att göra samma och kanske ser att man inte riktigt når dit man vill så tror jag på att det är dags att testa något annat. Man kanske inte "lyckas" direkt men man lär sig nog något nytt längs med vägen genom att man tar nya chanser så breddar därmed sin beteenderepertoar men också perspektivet och kan tänka mer kreativt. Det talas alltmer om det livslånga lärandet och det handlar inte bara om att vi studerar och går kurser tänker jag utan även om att lära sig livet igenom.

Min morfar sa häromdagen att det gör inget när jag misslyckas när jag försöker göra något. Allt jag har lärt mig i hela mitt liv har jag lärt mig genom mina misstag och att inte bli förbannad och att inte skylla på nån annan. Klokt sagt av min morfar och jag tror att nästa gång vi spelar Jambalaya ska jag bestämma mig för att testa ny strategi och inte gå på invanda vanor.  Som att ta av sig solglasögonen när de suttit på många dagar och se världen i nya färger. Det behöver inte vara svårare än så även om man kan få både träningsvärk och växtvärk när man prövar nytt. Det kan ta kraft att träna nytt och växa som människa, men det är då man kan finna nya krafter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen