söndag 20 januari 2013

Natten kikar ner på gnistriga snödiamanter..

.. som glimmar i snön.

Jag kan inte sova ännu. Samlar in den gångna dagen i tanken och vaggar den i mitt hjärta under månens sken.

Stunder och ögonblick som skapade en lördag. Det underbara i att ligga i soffan under täcket och titta på 40-talsfilmer fyllda av musik och dans och känna sig sådär härligt ledig. Känslan av att ge sig hän i dans och strunta helt i hur det ser ut för att en stund senare få komplimang för just det. När man i spegeln ser sin blekhet och någon annan tror att man är tio år yngre än vad verklighetens almanacka visar.

Känslan av kall luft i mitt bröst men en varm latte macciato att värma sig med. När någon inte lyssnar utan levererar sin egen sanning och förminskar min. Hur det känns i mig och hur jag senare inser att det var en spegling av sig själv som personen försökte klistra på mig, mitt liv och mina känslor. Mitt hjärta vet vad det känner, det kan inga ord förändra.

Kärleken i en lagad måltid av en vän innan vi drömmer oss bort i hawaiiplanering till skenet av tända ljus och vackra blommor. Skrattet som bubblar till en film. Känslan av att få skjuts hem när kvällen är sen och kylan har hufvudstaden i sitt grepp. Under mitt täcke vilar jag och min katt, kanske kommer sömnen snart eller så väntar den. Dagen imorgon har redan anlänt och jag tänker fylla den med ledighet och dans.


6 kommentarer:

  1. Vacker text som alltid finaste du.
    Och oavsett raka eller krokiga vägar i livet finns jag här. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns oerhört tryggt att veta att du är med på vägen. Dina ord stannar i mitt hjärta och jag sparar dem till tunga dagar.
      Kramar

      Radera
  2. Varma fina ord. Det är så underbart och bara krypa under filten nu när det är så kallt.
    Ja det finns de som projecerar, men även de som lyfter - vänner och de man trivs med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar att ligga under filten, den här helgen har jag gjort det i timtal.. och jag har verkligen behövt det.
      Ja det finns härliga projektioner också, den här gången var det dock från nån jag väntat mig mer av.. men det blir mindre förtroenden i framtiden, tråkigt men troligt..
      Kramar

      Radera
  3. vackra ord och insikter om en riktigt vacker januari dag. Tänkvärda ord. Kramar

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen