lördag 3 augusti 2013

I augustis sol...


... tillbringar jag gårdagens kväll på min strand för att ta en tankestund. När morgonen gryr så ligger dimman tät över en spegelblank älv där solen snart glittrar i vågande vatten.

Det är inte många dagar kvar på min semester, jag sparar dagar till Hawaii-äventyret som väntar i vinterns gryning. Denna sommar som varit ljuvlig i vädret och händelserik i livet. Mycket att smälta och en del frågor som fått sina svar, andra frågor som är obesvarade och några nya som jag funnit i takt med att sommaren fröjdade sin blom. Jag plockar buketter av erfarenheter och sår nya frön som kan skördas på livets äng.

Att meditera får mig grundad i livet. Ofta slarvar jag med det men när jag håller mig till att göra det så har jag ett lugn med mig i vardagen. Men på sistone så har jag sett till att göra det dagligen om så bara i några minuter. Jag kunde därför inte låta bli att anta Deepak Chopra och Oprahs meditationsutmaning i 21 dagar där man varje dag får en ny inspelad meditation. Det börjar på måndag och jag känner mig taggad. Om nån annan vill delta så anmäler ni er HÄR.

4 kommentarer:

  1. Jag blir så nyfiken! Jag har själv aldrig ägnat mig åt meditation, men tänker att det kanske vore något för mig faktiskt. Det tycks finnas så många riktningar dock. Min fråga visar antagligen på en total okunnighet och att jag är ute och cyklar, men jag bjuder på den;): Ska jag meditera vill jag inte att det ska ha en koppling till något religiöst, till någon guru eller så. Vilken form kan tänkas passa då?
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer ingen riktning utan kan meditera i tystnad men när det är mycket som snurrar så föredrar jag guidade meditationer och de finns i hur många former som helst och oftast inte kopplade till guru eller religion.. allt från mer kroppsavslappnande till de som handlar om att tänka sig att man är på en plats man tycker mycket om.. om jag var nybörjare skulle jag försöka hitta guidade meditationer (finns en uppsjö på nätet tror jag) som jag lyssnade igenom och kände efter om jag trodde att de passade mig.. men det finns massa utan religiösa förtecken..

      Jag tycker att det intressanta är forskningen kring vad som händer när man mediterar regelbundet som visat på att det är något som verkligen kan göra en skillnad..

      Nån annan som läser som har bättre tips än jag?

      Kramar från Liv

      Radera
  2. En egen strand.... tänk...så härligt det låter. Och ser ut. Fina bilder i strandinläggen, vekligen. Får mig att drömma mig bort. Ha det fint i sommartid, vännen. Själv är jag ute och flaxar några dagar här. Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är magiskt, inte så ofta man kan känna att man har en alldeles egen, men här i stugan har vi faktiskt just det. Hoppas du har härliga flaxdagar.
      Kramar från Liv

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen