lördag 16 november 2013

I mötet med havet..

....försvinner tid och rum, bara närvaron blir kvar och sinnena skärps. 

Mina egna hjärtslag bär mig genom vågorna och solljuset silas genom det turkosa vattnet. Revet bjuder fiskar i alla dess färger och storlekar. Plötsligt möter vi en manta, den är stor, smidig och glider fram några meter under mig. Men vi är där för delfinerna och vi möter dem gång på gång. Ibland är jag nära och möter deras blick. Tiden där och då står still. Det går inte att fånga i ord eller bild utan i minnesbilder, känslan och hjärtat. Det är magi, fridfullhet och explosiv energi likt ett tomtebloss som fyller hela mig samtidigt. 

Min reskamrat visar mod som snorklar för första gången i havet från en båt. En ny värld som öppnas. Jag minns själv hur det var, för mig handlade det om att kliva över rädslans tröskel för att finna en förlovad värld ditt jag ofta återvänder i tanken. Idag återvände jag dit i verklighetens hav men under förverkligade drömmars himmel. 








6 kommentarer:

  1. Så vackert! Jag kan tänka mig känslan av att möta en "riktig" delfin! Min stora dröm men ack så långt borta. Kolmårdens delfiner känns overkliga som en fejkad värld när jag läser om det du nu upplever. Njut och njut igen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har njutit i stora klunkar.. å även om det säkert är fantastiskt på Kolmården så är det i min värld ännu mer fantastiskt när du möter dem i deras rätta element och där de kan simma ifrån dig om de inte vill vara där..
      Kramar

      Radera
  2. Det måste vara helt obeskrivligt att simma med delfiner! Åhhh

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen