torsdag 3 februari 2011

Böcker lästa i Januari 2011...

.. blev följande samling titlar:

Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones
Vilket historiskt mästerverk och vilka personskildringar av Barcelona på 1300-talet. Stundtals oerhört jobbig att läsa och jag blir så upprörd ibland under läsningen... men jag GILLAR den verkligen och jag är i min älskade stad men får se den i en annan tidsepok. Boken är över 660 sidor men jag läste den snabbt.

Presidentens hustru av Curtis Sittenfield
Ett reafynd för 10 kr som på något vis fångade mitt intresse. Boken sträcklästes sen och jag tyckte mycket om hennes sätt att berätta. Romanen är inspirerad eller kanske till och med baserad på förra presidenthustrun Laura Bush liv och hennes sätt att gestalta människor och relationer fångar mig totalt. Så mycket att jag sen surfar runt och läser lite mer om Laura Bush, det hade jag aldrig trott.

Think and grow rich av Napoleon Hill
Boken kom ut 1937 och är boken som gjorde att Rhonda Byrne författade the secret. Den Handlar om hur du blir framgångsrik och använder law of attraction. Ibland märks det att den är från -37 men oftast inte utan den har fascinerande tankar och en del mer revolutionerande än andra. Jag lyssnade på den amerikanska inlästa versionen och hade i början problem med inläsaren men det här är en bok jag kommer att lyssna/läsa igen.

Paganinikontraktet av Lars Keppler
Lyssnade på den inlästa versionen av Jonas Malmsjö och den var bra. Gillade boken och visste inte hur den skulle sluta. Underhållande och spännande.

Rödluvan av Unni Lindell
En bok som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om.. men jag tror jag tycker om den ändå. Den stannade liksom kvar hos mig även om den stundtals är otäck. Men det är en intressant skildring och psykologisk kriminalroman eller vilken genre den hamnar i.

Samtal med Gud av Neal Donald Walsch
En julklapp från en vän som inte riktigt vet vad hon ska tycka om den. Jag fick lov att tänka bort guds-begreppet eftersom jag lätt hakar upp mig på ordet. Det är en intressant bok och vissa av sakerna väljer jag att tro på men andra avvisar jag. Men så gör jag ofta, tar till mig det jag gillar och ignorerar det andra. Som att äta smågodis helt enkelt.

1 kommentar:

  1. I vanlig ordning finner jag en eller annan bok att lägga till på min lista, det tackar jag för!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen