tisdag 23 augusti 2011

Jonas Gardell i trafikplats Glädjen.

Det är:
... särdeles magiskt.
... alldeles underbart.
... går rakt in i hjärtat
.. och det är dessutom alldeles gratis.

Tack Jonas och tack parkteatern.

Jag finner knappt orden men känslorna och upplevelsen stannar. Om ni har en chans att se den, gå och gör det. Jag skrattar, gråter och blir hänförd, trollbunden och gripen. Allt på samma gång.

Eller för att citera Jonas själv gällande trafikplats Glädjen:

När man kör bil passerar man då och då trafikplatser. Det vet man för varje trafikplats markeras med en stor skylt.
Trafikplats står det och så ett namn.
Och så åker man förbi.
Jag vet inte vad en trafikplats är.
Förutom en skylt som kungör att här är den.
Trafikplatsen.

Vad gör man på en trafikplats.
Händer det något där?
Finns det någon som säger: "Åh, här är en trafikplats. Här stannar vi! Och myser lite."
På väg mot Arlanda ligger en trafikplats som heter Glädjen.

Trafikplats Glädjen.
Det tycker jag är fint.
Det finns bara ett problem.
Jag kan inte hitta avfarten.

/Jonas Gardell.

2 kommentarer:

  1. Åhh fantastiska Jonas,så ledsen ja missa hade workshop....

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jonas Gardell är underbar! Såg en av hans föreställningar i slutet av 90-talet och det var en kväll som stannade kvar länge, länge. Han har förmågan att beröra på djupet.

    Tack för din kommentar på min blogg och för att du ville vara med i min höstutlottning av bok- och filmpaket. Tyvärr blev det ingen vinst denna gång men kika gärna in igen för det brukar dyka upp en utlottning lite då och då och förhoppningsvis har du turen med dig nästa gång.

    Men för mig blev det vinst för jag hittade ju tack vare din kommentar hit till din fina blogg. Det är alltid lika roligt att upptäcka en ny blogg och människan bakom den. Så jag kikar runt en stund! :)

    Ha det gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen