måndag 1 augusti 2011

Sammanfattning av Juli 2011 och även lästa böcker..

Juli kom skimrande grön, varm och sådär sommarhärlig som bara Juli kan vara. Det här hände:

- Datorfri eller datorlös insåg jag hur mycket jag tycker om skrivandet. En rosa dator beställdes och jag kunde en bit in i juli återigen njuta av att kunna sätta mina tankar på pränt och maila när andan faller på.

- En helt fantastisk dag ute i Stockholms skärgård på Svartsö ledde till premiärdopp, smultronplock, picknick på klippor och lyssnandet på Henrik Larssons sommarprogram. En dag att minnas. Somnade lycklig.

- Ett infall tog mig och två dansanta vänner till Herräng för att gå på maskerad och dansa hela natten lång och ta första bussen hem.

- Jag fyllde månaden med sommarsaker som fika på konditori Lyra, parkteater, picknickar och annat som gör att man känner sig ledig.

- Jag hade en helt fantastiskt härlig dansvecka fylld av Lindy hop och annat på Herräng. 24 timmar kurstimmar och sen timmar av dans på dansgolvet gjorde att jag kom hem med dans i benen men även en envis förkylning som däckade mig.

- Något helt ofattbart hände i Norge, det kommer vi aldrig att glömma för det lamslog även oss i Sverige.

- Jag åker upp till Luleå för semester vid älvens strand i vår stuga tillsammans med bästaste mormor och morfar.

Under juli så blev det en del läst framförallt i baden-baden stolen med Luleälven som utsikt. Dessa böcker läste jag (dock inte i den ordningen):

Ashimas bok av Caroline Giertz
En bok jag fick av min kattälskande vän efter en hyllrensning. Den var annorlunda men jag tycker om myter, nytolkningar av religiös och böcker med andra dimensioner. Har svårt att beskriva den men jag sträckläste den och det säger väl något.

Prickskytten av Lee Child
Lyssnade på den inlästa versionen. Spänning och oväntade vändningar som passade utmärkt då jag samtidigt städade eller promenerade.

Dolda djup av Ann Cleeves
Ann Cleeves skriver bra deckare, man dras med och jag gillar hennes sätt att både beskriva personer som omgivningar. Kommer att läsa mer av henne.

Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn
Underbara Stefan Einhorn. Jag tycker verkligen om hans böcker, hans budskap och hur han skriver ner det på ett opretentiöst och tillgängligt sätt. Kommer att läsa om den.

Älvorna i Dunderry av Deborah Smith
En bok jag köpt superbilligt för några år sedan och som sen blivit stående. Men när jag väl läste den så drogs jag in i berättelsen och jag tycker verkligen om denna bok. Hennes sätt att hoppa tidsmässigt fungerar väl och jag gillade verkligen boken.

Medmänniskor av Stefan Einhorn
Ännu en bok av Stefan, lite annorlunda upplagd då han nedtecknat berättelser som vill säga något om livet och sen kopplat dem till medmänsklighet. Jag har tidigare skrivit om den kloka fråga som Stefan ställer sig: Om det inte är min uppgift att vara medmänniska, vems uppgift är det då?

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson
Det känns som om jag läser den här boken sist av alla, det är så många som pratat om den och rekommenderat den... å jag gillar den. Som en mustig historisk skröna som får en att le och ibland skratta. Om ni inte lyssnat på hans sommarprogram så är det en varm rekommendation.

Blå gryning av Ann Cleeves
En vän har totalt förälskat sig i Shettlandsöarna så nu läser hon deckarna som utspelar sig där och ger vidare. Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva, perfekt sommarläsning. Kommer att läsa mer deckare av henne framöver för jag tycker om hennes sätt att skriva.

Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner
En klassisk deckarberättelse som flyttar mig över 100 år tillbaka i tiden till Paris. Skriven i Agatha Cristie anda och sommarläsning av typiskt mått.

I det sista regnet av Janesh Vaida
En bok som jag tycker oerhört mycket om. Jag kommer att läsa om den, det är så mycket klokskap i flera av de tankar som skrivs ned. Den inleds med en underbar dikt som säger mycket om livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen