torsdag 8 mars 2012

"Erfarenheter är inte det man gått igenom..

.. utan det är vad man gör av det man går igenom" säger Masoud i programmet Mot alla odds.

Det är klokt sagt tycker jag. Programmet har gått till mitt hjärta och jag har sett alla avsnitten(finns att se på svt-play). Jag har inspirerats, berörts och imponerats. Människors kraft och mod (med eller utan funktionshinder) kommer aldrig att sluta inspirera mig.

Mot alla odds är ingen tävling, det handlar om utmaningar, samarbete och livet. Ledare för expeditionen är Natasha Illum Berg som är den enda kvinnliga professionella jägaren i Tanzania. Hennes sommarprogram från 2010 är ett av mina absoluta favoritprogram. Om du vill lyssna så hittar du det HÄR. Hon är också en inspiratör som går sina egna vägar. I det sista programmet säger hon:

Det mesta av vår styrka för att uppnå våra drömmar finns i huvudet. 

Hade inte kunnat sagt det bättre själv.


18 kommentarer:

  1. Tack Liv för dessa inspirerande tips!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Håller med Masoud. Det är så lätt att glömma bort att man alltid gör ett val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det.. och vissa erfarenheter lär man sig av först långt längre fram.. eller jag gör det och vissa förstår man direkt.

      Kramen

      Radera
  3. Tack för ett tänkvärt inlägg Liv! Tankar som jag kommer att ta med mig in i helgen och i mitt skrivande. Ibland behöver vi påminnas. Tack.

    Ta hand om dig och ha en fin helg.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag är glad att jag väckte en tanke...

      Kramen

      Radera
  4. Så viktiga ord att ta till sig och påminna sig om. tack för det! Ha en skön fredag. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är en påminnelse det som får mig att minnas det jag redan vet..

      Hoppas du hade en fin helg.

      Kramar

      Radera
  5. Ja, det sitter i huvudet!!

    Ha en jätte fin helg :-)

    Kram Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det :)

      Hoppas även din helg var fin

      Kramen

      Radera
  6. Sant. Under veckan som gått har jag verkligen hamnat "där" på många sätt. Valt. Ibland gör det ont, även om det kan vara nödvändigt. Men idag är leendet tillbaka.
    Varm KRAM från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör också det men jag tror som du att ibland är det nödvändigt och skönt att kanske kunna lämna det bakom sig när man dykt i det.

      Kramen

      Radera
  7. Jag tror att det sitter i hjärtat också. hjärta och huvudet bär ens drömmar och ger en hintar om hur man ska kunna förverkliga dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det sannerligen, hjärtat behöver ju vara med också..

      Kraman

      Radera
  8. God morgon min fina vän

    Ok jag lägger handen på hjärtat, kapitulerar och erkänner. Jag har INTE sett ett enda avsnit och jag förstår ju att det är ett program i min smak och intresse
    Ska kolla på svt-play, japp det ska jag minsann

    Ha det bäst (och hör GÄRNA av dig om du får tid att träffas lite när du är i GBG)
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är många som inte sett det men jag har verkligen älskat den serien.. jag tror att det finns guldkorn som du skulle tycka om..

      Jag hör självklart av mig när jag är där och det finns absolut tid...

      Kramar från Liv

      Radera
  9. länken har jag sparat ner nu och ska lyssna senare. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen