måndag 14 september 2009

Facebook...

... är ofta omdebatterat.

Det finns många nackdelar med facebook och jag har många vänner som inte är med där. För mig är det dock självklart att de fördelar och de kontakter jag har fått där överväger det jag tycker är negativt med sidan. Jag blir påmind om det idag då jag blir vän med någon som känns viktig för mig. Jag tycker man ska välja själv om man vill eller inte vill vara med och hur mycket av sin sida man visar för utomstående men jag gläds i alla fall över mina kontakter.

Tack vare facebook så..

..... har jag hittat gamla "jorden runt vänner" som nu befinner sig runt om i världen.

..... kan jag titta på mina vänners barn men även min lilla systerdotter Alma som ser ut att bli busigare för varje kort som läggs ut.

..... har jag fått kontakt med en del bloggare vilket är superkul.

..... så bildades en privat grupp för min gamla gymnasieklass vilket ledde till att en mycket trevlig klassfest kom till skott 17 år efter studenten.

..... har jag fått kontakt med min brorsdotter och träffat henne.

..... har en livslång dröm uppfyllts då jag träffade min äldre syster i somras.

..... var det lätt att planera min systers möhippa och leta reda på hennes vänner utan att behöva snoka reda på massa telefonnummer.

..... blir jag delaktigare i mina vänners vardagsliv ibland.

..... har jag hittat mängder av vänner från förr och fått reda på vart de tagit vägen..

Så vad har ni för åsikter om facebook? Positivt? Negativt?


17 kommentarer:

  1. Jag facebookar inte. Vill inte finnas där eftersom jag söker arbete och en del arbetsgivare är kinkiga med dem som är med där. Sen hinner jag inte vara med överallt heller. Är ganska uppbunden med olika ting just nu.

    Kram

    SvaraRadera
  2. För mig överväger fördelarna. :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om allt du skrev. :)

    Kram, Annelie

    SvaraRadera
  4. Jag gillar facebook just för möjligheten att bibehålla kontakten med många gamla vänner, samt hålla sig uppdaterad om vad som händer och sker i ens vänners liv. Dock har jag efter att hysteriskt godkänt de flesta vänförfrågningar nu faktiskt sållat bort en hel del, och godkänner inte längre alla. Tillhör inte heller den grupp som uppdaterar sin status var och varannan minut. Men just till att hålla kontakten tycker jag att det är ett toppenbra instrument!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja visst finns det både fördelar och nackdelar med Facebook men jag kommunicerar med min kurskmarater från Göteborg där på ett bra sätt t ex. Vi har också startat en grupp där med alla som gått på samma akademi.
    Ha en fin dag
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  6. Förresten ...glömde säga att jag självklart redan köpt ett "livskraft"halsband från Kretiv Insikt. Har det på mig idag ...hihih
    kramisar

    SvaraRadera
  7. Jag älskar facebook!
    Min familj bor på annan ort samt utomlands och det är helt underbart att kunna följa varandras vardag via facebook. Och att ha kontakt med vänner sedan förr. Man väljer ju helt och hållet själv vad man vill lägga ut på sidan...

    Vad underbart att du fått kontakt med familjemedlemmar igen efter lång tid!

    SvaraRadera
  8. Jag var motståndare till en början, men nu när jag har varit i "träsket" ett bra tag inser jag att det är ett fantastiskt påfund. Gamla vänner, nya vänner, kontakter som man kan bevara trots att det är en halv värld emellan. Kärlek.

    SvaraRadera
  9. Jag är svårflirtad (ofta lite konservativt inställd till nya "saker"), men jag börjar mjukna lite nu när jag ser fördelarna av makens intåg i Facebookvärlden.
    För det är riktigt kul att se uppdaterade bilder på släktingar (oftast yngre) som man förlorat kontakten med.

    Så vi får väl se....

    Ha det gott Vida!

    SvaraRadera
  10. En ren priofråga. Jag skulle behöva fler timmar på dygnet, om jag skulle facebook-a.

    SvaraRadera
  11. jag tycker FB är bra för att hitta och ha kontakt med gamla klasskompisar, arbetskollegor mfl, och ja, visst väljer jag ju själv vad jag lägger upp oxå. Fördelarna är väl större just nu iaf än nackdelarna. Varm kram

    SvaraRadera
  12. jag gick med, sen gick jag ur för att något år senare återigen gå med :)
    är nöjd att jag hoppade på tåget igen, för som du skrev så är det kul att vara uppdaterad bland sina vänner :)

    kramelikram

    SvaraRadera
  13. Nina: Du har rätt, man ska vara försiktig. Nu kan man ju dock själv välja hur mycket av ens profil är synlig. Själv är det bara mina vänner som kommer in på min. I bloggvärlden har jag ibland häpnat över hur oförsiktiga vissa är, där kollar också arbetsgivare etc.

    Lallis: Jag håller med dig!

    Svartanova: Vad härligt!

    Ellinor: Låter som en klok och sund inställning. Jag har nekat några men bara sållat bort en, det var en barndomskompis som nog inte är riktigt frisk faktiskt.

    Livskrafter: På så vis är det så smidigt, vi har ingen grupp men jag har en del gamla kursare där.. Härligt att du har halsbandet, tänkte direkt på dig när jag såg det så klart.

    Sofie: Ja på så vis är det verkligen bra, har kompisar som inte bor i Sverige och det är så lyxigt att få ta del av deras liv. Att få kontakt mina familjemedlemmar var en väldigt oväntad bonus.

    Helena: Håller med dig. Har ibland haft blandade känslor men nu har jag rensat ut applikationer som bara tar tid och som inte är roliga och håller mig till nätverkandet framförallt.

    SoF: Just att få se kort på släkt och vänner är en väldigt rolig del. Så vi får väl se om du dyker upp.

    Andrej: Ja, jag imponeras redan nu av allt du hinner.

    Di: Jag tycker som du.

    Lady thirty: Ja, det är ju det som är kul. Man kan ju ignorera skräpet och bara göra det man vill.

    kramar till er alla och vi ses kanske på facebook.

    SvaraRadera
  14. Jag skaffade Facebook då när det kom för några år sedan... men redan efter några dagar så raderade jag mig. Jag vill ju vara lite anonym på nätet och det där kändes lite för mycket. :( Men så i våras så tänkte jag att jag ger det en chans till och öppnade upp och till min förvåning fanns ju mitt konto kvar fast det bara hade varit vilande... Jag som trodde jag raderade mig helt från FB. ;) Nåja, nu tycker jag det är ROLIGT i alla fall. Man kan ju som sagt välja hur mycket man vill visa och för vem och det är skönt. ;) Jag har hittat min gamla kusin och sen klasskompisar från gymnasiet som jag aldrig annars skulle ha råkat på igen. Det är roligt! :)

    Kramis
    M I N D I

    Pst... Om du vill får du leta på mig där för jag vet nog inte hur jag ska hitta dig. ;)

    SvaraRadera
  15. Mindi: Visst är det kul! Å ännu roligare att vi hittat varandra där :)

    SvaraRadera
  16. Jag tycker det går upp och ner med facebook. När det dyker upp sådanan man inte vill ha kontakt med så känner jag för att avsäga mig konot men för det mesta så bara ignorerar jag dem... och med sådana menar jag mest ex från det förflunta! :)

    SvaraRadera
  17. Evelina: Hej, kul att du skrev en rad. Förstår precis vad du menar, skönt att man inte måste vara vänner med alla och välja vilka som får se profilen.

    Vida

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen