söndag 1 november 2009

Böcker lästa i Oktober 2009

Under oktober så kom jag igång med läsningen igen på ett sätt som är mer likt mig.

Att växa genom möten av Kay Pollack
En fantastisk bok som jag läser om då och då. Jag tycker Kay Pollack är så himla klok helt enkelt. Honom skulle jag gärna lyssna på som föreläsare en vacker dag.

Underströmmar av Joanne Harris
En bok som samtidigt som den aldrig riktigt grep tag i mig var lättläst och i slutet kunde jag inte sluta läsa den. Inblick i ett ö-liv och dess hemligheter tar jag med mig som behållning.

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichies
Bokcirkelboken för månaden och ännu en sträckläsning. Lättläst och gav mig en inblick i Nigeria som jag inte kan påstå att jag hade. Delade åsikter i bokcirkeln men jag tyckte om den. Speciellt tidsupplägget.

Co-active coaching. New skills for coaching people toward sucess in work and life av Laura Whitwort, Henry Kimsey-house and Phil Sandahl.
Läste om denna coachbok som är en av de bättre jag har läst så därför läste jag om den, man kan alltid behöva inspireras lite och reflektera över coachingen.

Östermalmsmorden av Lars Bill Lundholm
En deckare i Stockholmsmiljö när jag som mest behövde just en deckare som tidsfördriv och att vila tankarna i. Lättläst och lätt att fastna i.

I de lugnaste vatten av Viveka Sten
Ännu en deckare, varför ge upp ett koncept som tog mig ur lästorkan? Det enda jag började fundera på är om jag börjar bli en analytiska tråkmåns för jag funderade över om inte vissa saker var lite väl osannolika. Men en skön avkoppling i härlig skärgårdsmiljö.

Mannen som sålde sin ferrari av Robin Sharma
En alldeles fantastisk bok som pedagogiska mamman tipsat mig om flera gånger. Jag förstår varför, jag kommer att läsa om den inom kort för den gjorde djupt intryck på mig.

En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna
Min magiska vän gav den till mig och sa att det här är en feelgood bok och det var precis vad det var. En söt historia som påminner mig om att drömmar är till för att följas.

Dödergök av Katarina Wennstam
En bok som jag egentligen aldrig fastnade totalt i men jag vet inte om det handlade om boken i sig eller om min egen sinnestämning. Den utspelar sig till viss del i Svedmyra där jag bor vilket jag inte visste när jag började läsa men som var en trevlig överraskning.

Nåväl, ny månad-nya böcker... och troligen några gamla också. Vi får väl se.

6 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att läsa din läslista!
    Jag hoppas att när november är slut så har jag också kommit igång med min läsning igen. Jag misstänker att det blir deckare som får ta mig ur lästorkan här också... :)

    Tack för inspirationen!

    KRamar

    SvaraRadera
  2. Alltid lika intressant att läsa din boklista. Endast Munken har jag läst av dessa och jag älksar den precis som du...(inte helt oväntat kanske)
    Ha en fin måndag med massor av h'rliga möten och andra inspirerande saker
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  3. Oj vad du har hunnit med, men visst är det härligt när man kommer in i ett sådant läsflow.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det blir nog hattaffären jag snor först. Lite feelgood är ju aldrig fel när regnet kommer från sidan och allt börjar bli grått och disigt.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dina boklistor.
    "Att växa genom möten" har jag både som bok och film. Snacka om att Kay Pollack är en karismatisk person.
    "Co-active coaching" låter intressant. Jag försöker verkligen cocha mig själv framåt i livet nu.
    "Mannen som sålde sin Ferrari" är en bok jag är nyfiken på också. Jag har läst mycket om den.
    Övriga låter också bra, alla på sitt sätt. Så jag anar att det var en bra bokmånad. Kramar...

    SvaraRadera
  6. Tack för alla boktips, flera av dem vill jag läsa då det blir tid över!
    Kul att du ville vara med i min tävling också. Lycka till!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen