tisdag 10 november 2009

Living tenfold....

... står det på en detalj på ett av mina klädesplagg jag bär idag.

Det här plagget har en historia och varje gång jag bär det så minns jag den. För några år sedan så arbetade jag med ätstörningsbehandling och efter en fika med en av mina patienter så inser jag att hon är frisk nu. Hon har varit sjuk över 15 år och mer av hälften av sitt liv levt med ett matmissbruk och har nu hittat en ny väg. Hårt arbete, en del fall på vägen men med en envishet och förvissning om vad hon vill så har hon nått dit hon ville. På väg hem från det mötet så passerar jag en butik och detta plagg och tänker att det ska jag unna mig själv som påminnelse om att inget är omöjligt om man själv vill. Jag bär det på hennes friskskrivning och idag bär jag det igen.

Idag är det nämligen ännu en dag för att hylla förändringar och att våga ge sig ut på nya vägar då en del av de personer jag fått äran att lära känna (och de flesta fall även coacha) tar livet i egna händer och avslutas nu i det projekt jag jobbar i. Det gör mig varm, stolt och glad att se allt det arbete de har lagt ned på att hitta sin väg och göra stora förändringar. Jag är så lyckligt lottad som får arbeta med professionell coaching och vägledning. Den dagen jag för första gången besökte min nuvarande arbetsplats på min anställningsintervju så bar jag just detsamma plagg som jag hade idag. Lev livet tiodubbelt uppmanar texten och jag utmanar er att göra just det.

För mig handlar det inte om att jag måste förändra något (om jag inte själv vill) men ta hand om det liv jag har, göra det jag tycker om och spendera tid med de personer som ligger mig varmt om hjärtat och att komma ihåg att uppmärksamma det jag har att vara tacksam över men det är mitt recept, nu undrar jag hur ert ser ut? Vad är viktigt för er i livet?


12 kommentarer:

  1. Jag befinner mig just nu i en rätt stor förändring med arbetet. Kan till och med bli utan jobb. Det får mig att tänka på vad jag uppskattar här i livet. Och det är bl.a. ett bra jobb. Att ha ett jobb som utvecklar mig betyder oerhört mycket för mig och gör mig... ja, lycklig.

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar att jag är den jag är... äntligen. Att jag, liksom, fått frid med mig själv. Att jag träffat Jägarn...

    Fortfarande är mycket fel i mitt liv, efter separationen tidigare. Du vet... det kan vara en massa tjafs... och det blev det.

    SvaraRadera
  3. Lev livet tiodubbelt - tack för tipset...tar med mig det in i min dag
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
  4. Kram bara för nu...och är glad att du är glad!
    Di

    SvaraRadera
  5. Hej vilken jätte fin blogg du har:)
    Eftersom jag deltar i en tävling hos swebus så tänkte jag berätta för dig
    att eftersom det är en ny vecka nu så kan alla som reda röstat, rösta igen!
    Och ni som inte röstat får jätte gärna lägga en röst på mig och min pojkvän :*
    (man kan rösta varje ny vecka tills tävlingen är avslutad!)

    Klicka bara på länkarna och rösta, klicka hellst på båda två!
    Det går på mindre än 1minut! DIN röst är guldvärd♥
    (om du vill veta mer, läs på min blogg varför)

    http://www.studentresan.swebusexpress.se/?page_id=2&mid=49
    http://www.studentresan.swebusexpress.se/?page_id=2&mid=54

    ... Och om du sedan vill ha ännu flera besökare till din blogg, länka mina bidrag på
    din blogg åt mig så länkar jag dig på min blogg! :)
    Ha en fortsatt bra dag! :)

    SvaraRadera
  6. Att leva just nu... just nu är mina nya ledord och gör att det blir lite lättare att fokusera på det som är viktigt.

    Tack snälla för dina kommentarer också -har varit jättedålig på att besöka dig den senaste månaden men nu är jag tillbaka för att ta del av dina visdomsord!:.))

    SvaraRadera
  7. Här och nu!
    Medveten närvaro!
    Stillhet!
    Acceptera!
    Tacksamhet!

    Att säga orden: Jag älskar dig till dem som jag älskar - att det inte är osagt.
    (skulle tro att de vet det i alla fall, men för säkerhets skull så...) ;)

    Varma hälsningar till dig fina Vida!

    SvaraRadera
  8. Det måste vara fantastiskt att få arbeta som du gör; att vägleda människor och se hur de finner nya vägar att vandra och under tidens gång och växer i sig själva. Alla människor har vi nog en inneboende längtan efter att hjälpa (en del har nog det i alla fall). Det ger så mycket tillbaka att se hur andra människor lyckas!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej hej!
    Kikar in via julswappen =)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Hej! Kul att du swappar! Tredje året jag är med. Kika gärna i på min blogg. Kram Maria
    www.mariasdagbok.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Mitt recept är ganska snarlikt ditt. Skillnaden är nog att i mitt fall så är alla ingredienser inte framplockade än och en del felaktiga finns fortfarande framme och stör baket.

    Och visst är det trist att du inte är hemma när vi kommer upp men du kan ju komma ner och då kan vi boka härlig tid på saltcreeksspa. Perfekt att befinna sig på när vädret blir bättre. Vandra längs stranden, ta en simtur i inomhuspoolen, få massage och bara ligga och titta ut på skogen.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen