söndag 11 juli 2010

31 grader...

.. visar displayen på Katarinahissen.

Jag blickar ut över vattnet och Stockholms vackra vyer. En båt kommer in från Skärgården och brunbrända, sommarglada människor med picknickkorgar kliver av. En tropiskt varm söndag som jag tillbringar med mig själv.

Ett av de klokaste råd jag någonsin fått är att lika mycket energi som du gör av med måste du se till att samla på dig. I perioder kanske man får mer energi än man ger och i andra tvärtom. Sedan dess håller jag alltid ett vakande öga på mitt energikonto och att jag inte övertrasserar det för mycket eller i för långa perioder. När det blir ränta ler jag förnöjt.

Vi samlar alla kraft på olika sätt och idag blev min energi påfylld av Stockholmsvyer, vattenskvalp, värme, nya böcker, en latte och blåbärspaj i Cafe Mineurs svala lokaler med en god bok vid min sida.

Ett samtal med en vän nyligen hemkommen från en magisk semester gör att jag får ännu mer energi. En dag när hon vaknade så visste hon med förvissning en plats hon måste besöka. Hon kände inte till något om den och kände ingen som varit där, hon fick till och med lov att kolla på nätet exakt var den låg. Inte ett helt vanligt semestermål men hon bokade sin resa med en känsla att hon bara måste dit. När hon reste bort hittade hon på sätt och vis hem. Jag fick sms som vittnade om en plats som fångat hennes hjärta. Nu planerar hon redan att åka tillbaka de två kommande åren.

Min vän följde sin dröm och jag gläds med henne. Tänk så enkelt det hade varit att strunta i infallet och göra något helt annat. Men jag tror vi måste våga bejaka det oväntade och annorlunda. Så samla kraft och våga ta vara på annorlunda idéer blir dagens recept i livets receptbok.

7 kommentarer:

  1. Det låter som kärnan till ett film- eller bokmanus. Jag blir lika imponerad varje gång någon väljer att följa sin dröm, liten som stor. Livet är för kort för att låta saker och ting väntas på.

    Kram

    SvaraRadera
  2. härligt att våga sig på nya saker!

    kramelikram min vän!

    SvaraRadera
  3. Verkligen. Jag har börjat ta "en annan väg" till jobbet ibland. Bara för att... ja, bara för att, helt enkelt. Ett litet lyckopiller!

    SvaraRadera
  4. Energi ut och energi in. Så enkelt men likväl så svårt. Det är klokt att ha ett öga på energikontot.

    SvaraRadera
  5. Hej vad roligt att du susa förbi mig! Vart ligger cafe mineurs?...Behöver nya fik snöar så lätt in;)
    Energi in/ ut så tänker jag jämt med min yoga för varje klass jag undervisar vill jag ta en själv för inspiration.
    Kram fina du!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen