söndag 25 december 2011

Önskerubrik: Om du fick välja ett ord att ha stående nånstans hemma, vilket skulle det vara då?

Undrade Anita när jag bad om önskerubriker

Oj, vad jag har funderat på det där. Jag gjorde tolkningen bokstavlig det vill säga att jag bara får välja ETT ord. Det här har verkligen snurrat hos mig och jag har funderat, värderat och filosoferat. För det finns många ord jag tycker om men om man får välja ett så måste man ju också tänka på nackdelen med ordet och om det kan omfattas i ett annat ord.

TACKSAMHET var ett av de ord jag har tänkt mest på. Tacksamhet har förändrat mitt liv och är något jag dagligen använder oavsett om det är under tuffa perioder eller bra perioder. Att lyfta blicken och känna tacksamhet mot små saker och stora saker förändrar dagen. Det är skillnad om man njuter av att andas in den friska luften eller om man fokuserar på kylan. Det handlar i min värld många gånger om hur jag tolkar och betraktar något. Så tacksamhet var ett av de ord jag övervägde men om det var det enda ordet så är jag inte säker på att jag skulle välja det.

Tacksamhet är bland det finaste jag vet men det kan ju också missbrukas och göra så att man inte tänker efter vad man vill ha. Om jag enbart hade varit tacksam över att jag hade ett fast jobb med bra lön även om jag inte längre trivdes hade jag aldrig vågat säga upp mig och det är ju bland det bästa jag gjort. Om man är tacksam över att någon vill ha en kanske man inte får den man vill ha i en kärleksrelation. TACKSAMHET är fantastiskt men jag tror på att ibland ifrågasätta eller sträva efter något annat.

Ett annat ord var GLÄDJE. En av mina absoluta favoriter är Kay Pollack och hans budskap i boken "Att välja glädje". Han vill att vi ska ställa oss frågan, kan jag välja glädje nu? Och ibland kanske det bara handlar om att glädjen är att man lever eller att man har tak över huvudet. Men jag tror att om jag valt GLÄDJE så hade det kunnat ses som ett tecken att jag inte tror sorgen har en plats i våra liv och att man alltid ska gå omkring med ett klämkäckt (och då stundtals stelt) leende på läpparna och inte våga sörja i de stunder det behövs.

Jag tror nämligen i stunder av sorg att det inte finns någon annan väg än rakt igenom den. Om man inte vet hur det är att vara ledsen kan det vara svårt att uppskatta den himlastormande glädjen. Men visst kan det finnas ett stråk av glädje i sorgen. Man kan vara glad över den tid man fick tillsammans, eller att man fått haft  jobbet under den tid det varade eller att den tiden varit så fin att man sörjer när den är över. Att sörja är ju någonstans en reaktion på att man har haft det bra, att man vågat drömma, att man älskat någon väldigt mycket eller att man önskat att det varit annorlunda.

SKÖNHET är ett annat ord jag tycker om. Skönheten i det som vi möter, som en klarblå himmel, en annan människa som ler och en nyutslagen blomma eller en vacker solnedgång. Men ordet skönhet har missbrukats i min mening och har ofta en klang av ideal. I mitt liv finns det mycket som jag tycker är vackert som kanske ingen annan benämner som det, men jag tror att om jag valde ordet skönhet så är det lätt att det tolkas fel. Jag möter mycket vackert i min väg och jag uppskattar skönheten i en stjärnhimmel, en vackert gjord latte och i ett hantverk men jag tycker inte om att vi värderar skönhet i ideal som alla ska skriva under.

NATUREN är också ett av de vackraste ord jag vet. Att vara i naturen, lyssna på naturen, hitta mönster i naturen och bara insupa naturen är verkligen balsam för själen. Det finns något där som gör att många av oss känner frid, samlar energi och kraft. Man ser sin litenhet och storhet i naturens famn upplever jag. Jag kommer närmare mig själv i mötet med naturen. Men jag älskar också staden, dess puls, kullerstensgator och där naturen möter staden så enbart naturen blir inte heller ordet jag skulle välja. Jag gillar kontrasterna men med naturen ständigt närvarande.

Men ordet blir nog KÄRLEK för det är nog ett av de vackraste orden jag vet. Då tänker jag kärlek som ett mycket större begrepp än bara den mellan två människor. KÄRLEK som något som kan omfamna hela livet och allt som kommer i din väg om du vill och väljer. I min värld kan kärlek omfatta alla de andra orden som jag funderat kring, det handlar om hur man ser det. Kärleken till livet, familjen, din älskade, det du gör, den glädje du känner, nuet, det du har, naturen, skönheten du betraktar och allt det du är tacksam för. Kärleken finns överallt. Man kan ju också då och då ställa sig frågan: Kan jag välja kärlek nu?

Så, om jag fick välja ett enda ord att smycka mitt hem med skulle det bli KÄRLEK, det är som ett himlavalv där stjärnorna tacksamhet, glädje, skönhet och natur lyser klart och i samklang med varandra. Vilket ord väljer du?




9 kommentarer:

  1. Tittar in och önskar God fortsättning!

    RSS-funktionen fungerar inte som den ska hos mig längre och inläggen dyker inte upp när de har skrivits, utan plötsligt kommer det 5-6 inlägg samtidigt istället.

    Men nu har jag läst ikapp mig, här hos dig. :)

    Ha det nu riktigt gott Vida!

    Kram/SoF

    SvaraRadera
  2. Jag skulle välja *Dansa*.
    Ordet i sig är vackert, både att läsa och att lyssna till.
    Och det passar alltid in att göra för att må bättre och då tänker jag mig dans så som rörelse jag känner för.
    Dansa, dansa å så lite love...

    SvaraRadera
  3. Hej kära!
    Åh, vad härligt att läsa allt du skriver. Det är som att läsa en bok där allt knyts samman i slutet. Ordet glädje får du till så underbart. Tack för att du ville skriva och inspirera.
    Stor kram från Anita

    SvaraRadera
  4. Jag gillar absolut ALLA dina ord, solklart!
    men ber du mig säga ett enda litet ord, då hade jag spontant sagt - livsglädje :)

    KRAM från Eva

    SvaraRadera
  5. Vad bra du skriver! känns som orden bara rinner fram genom dina fingrar när du väl funderat klart. Jag tänkte först på kärlek jag med faktisk men jag skulle inte valt det tror jag. Godhet skulle jag välja, för det behöver jag påminna mig om och det behövs det mer av i världen.

    SvaraRadera
  6. Jag har haft en del ord stående senaste åren:
    LYCKA
    HOPP
    LYSSNA

    Mest gillade jag nog när sonen en dag ändrat om så det stod cykla istället för lycka:-)

    Men nej. Jag tror jag gillar kärlek bäst jag med.
    Att välja kärlek gör allt enklare. Att tänka och handla med kärlek.

    Eller NÄRA.
    Det är också fint!

    Och nu hittar du mig här:
    http://vemodsbloggen.blogspot.com/
    förutom på fb så klart.

    Varm kram till finaste Vida ute i vida världen.
    Leksand är fint, men usch vad det såg läskigt ut med träden.
    Ordet TUR kanske vore lämpligt just nu:-)

    SvaraRadera
  7. Jag tror att jag skulle välja tacksamhet eftersom jag kan ha svårt att komma ihåg det i vardagens stress. kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen