söndag 29 juni 2014

Att få tillbaka något som betyder något..


... och som man trodde var förlorat är en obeskrivlig känsla.

I torsdags fick jag tillbaka min ring från Hawaii som hade trillat ner på tunnelbanespåret en dryg vecka tidigare då den gled av mitt finger. Den har inget högt ekonomiskt värde men i emotionellt hör vi ihop. När jag tappade den så tänkte jag att det är osäkert om jag får tillbaka den men efter kontakt med SL så uppmanades jag åka till stationen och få hjälp av trafikledare som har rätt att gå ner på spåret. En av mina svaga sidor är att jag kan ha svårt att be om hjälp eller känna att jag är till besvär men nu fick jag utmana den sidan för jag älskar den här ringen.. och han hittade den efter några minuters letande bland skräp, makadam och ogräs som växte längs med spåret. Jag blev så oerhört tacksam och glädjetårar trillade när jag lämnade stationen.

Varenda gång jag blickar ner på min hand nu så är jag så glad över att ha fått min ring tillbaka och jag påminns om att de där vardagsmiraklerna som sker hela tiden på olika sätt. Men det blir även en påminnelse om att man ibland inte reflekterar över hur mycket något eller någon betyder förrän det försvinner. Men ibland kommer något åter som man trodde var för evigt förlorat och jag blir påmind om att det är i det vanliga livet de vackraste miraklerna sker och för mig var det en alldeles vanlig torsdag på en tunnelbanestation. En ängel kan komma i många former och min kom i SL-kläder och med ett varmt leende och stor förståelse att även en liten ring kan ha stor betydelse.


8 kommentarer:

  1. Grattis till att du återfann din ring. Jag vet precis hur det känns. Jag tappade en ring en dag då ett av mina barnbarn föddes och återfann den förra året när jag grävde om i jordgubbslandet. Då hade den varit borta i 8 år och jag trodde att jag hade tappat den i Malmö när jag var på BB och tittade på den nyfödda pojken, men istället hade den hamnat i komposthinken och sedan hamnat i grönsakslandet och legat där ett antal år. Vilken känsla att återfå en sak som man sätter känslomässigt stort värde på! Det behöver inte vara en dyr sak, utan just det att tycker så mycket om en sak, gör att glädjen blir stor när den blir funnen.
    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. STORT tack, det känns så himla bra. Men vad spännande att få tillbaka enring på så vis, när man för länge sen trott den var borta och på en plats man inte ens letat på. Det är magiskt när det händer.
      Kramar och önskar dig detsamma
      Liv

      Radera
  2. Häftigt! Påminner mig om när jag var aupair i USA. En kväll glömde jag mitt pass i taxin när vi var på väg in till Washington DC, en ganska stor stad... Ett par kvällar senare när vi åter var på väg in till staden för att dansa (känns som att vi gjorde det ofta.. ;) ) Taxin stannade för rött ljus och helt otroligt nog i denna stora stad hamnade vi sidan om den taxi där mitt pass låg i. Taxichauffören kände igen oss och viftade och tutade som en galning för att få vår uppmärksamhet. Han var lika lycklig som jag!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otrolig berättelse, såna sammanträffanden älskar verkligen jag.. vad är sannolikheten?
      Kramar

      Radera
  3. Härligt när saker ordnar upp sig! Och att övningen "att vara till besvär" föll så väl ut. Vi är många som behöver träna på den ;-)
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns så gott att äntligen bära den igen. Å det där med att vara till "besvär" det insåg jag verkligen är en av mina utmaningar.. oj vad jag har svårt för det.
      Kramen

      Radera
  4. Vad skönt att du fick tag i din ring igen. Ekonomiskt värde är så mycket mindre än den emotionella.
    Kram Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, har långt dyrare smycken som jag sörjt mindre. Blir fortfarande glad när jag tänker på det.
      Kramen

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen