söndag 1 juni 2014

Det finns platser där jag känner mig fri...



.. stillsamt lycklig, lekfullt barnslig och väldigt inspirerad.

Café Drömkåken är en sådan favoritplats. Ett palats för pippiprinsessor, lättjefulla stunder, bakverkslycka och fria tankar. Idag så var jag där med en vän som jag väver drömmar med och  vi blev kvar i 4,5 timmar och avslutade med att testa gungbrädan för det måste man bara göra innan man sätter sig i bilen och vänder hemöver. Denna kraftplats fann jag för två år sedan och jag blir lycklig av att vara där, jag påminns om vad som är viktigt för mig och vad jag mår bra av.


I denna explosionsartade färgplats med bakverk som öppnar alla sinnen så stannar tiden. Från att ha känt mig trött och utmattad så fyller timmarna och min väns kloka tankar och lyssnande öra mig med energi och hopp. Det är intressant när det sker, det där energiskiftet. Ibland tror man att man behöver vila när man egentligen behöver byta perspektiv och samla kraft genom att lättjefullt jalvligga i en stor hammockgunga under ett träd och dricka latteblommor under fåglars sång. Skratta, bubbla och fälla en tår samtidigt som naturen kliver rakt in med sin prakt och solen pryder min panna med svettpärlor.

I tacksamhet lever jag mina dagar, sen jag började göra det så har jag alltid dessa glasögon med mig även gråa dagar och stormiga nätter. De vänder inte skeenden men de hittar något som gör det lite lättare att uthärda. En del tror att jag föddes sådan, men sanningen är att det är en egenskap jag tränat upp som numera går på rutin men som från början var ett aktivt val. Är det något jag vill rekommendera så är det att finna tacksamheten. Den kan man nämligen bära med sig. Idag finns det så mycket jag är tacksam över som att sticka näsan i liljekonvaljer medan ägaren gör min perfekta latte macchiato, att jag finner nya vänner när jag minst anar, att jag vågat även om jag inte vann det jag ville och att jag har en dymo i väskan och kan skapa ord och lämna efter mig på platser närhelst jag vill.

Inatt ska jag väva drömmar med socker på gungandes i en stor gunga i tanken och njuta att det finns drömmare som skapat platser som jag tycker om att vara på.



18 kommentarer:

  1. Har du verkligen en dymo i väskan?.. Och lämnar små ord efter dig?.. Du är verkligen one of a kind på det bästa sättet. Tänk att komma på den idén att ha en dymo i väskan för att kunna lämna små ord efter sig.. Vet du! Det är verkligen både underbart och roligt att du gör så!! Själv uppskattar jag när jag helt plötsligt ser något oväntat. Som att det plötsligt står något på en oväntad plats. Eller någon som ritat något. Eller bara helt plötsligt en glad gubbe i hissen. Nej man får ju inte rita och förstöra men ibland ser det roligt ut. Hejja dig!!

    Café Drömkåken... Dit skulle jag fara om jag kunde!

    Kram och tack snällaste du för att du skriver kommentarer hos mig ibland och nu flera gånger! Jag är så tacksam för det ska du veta. Tack!♥

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har faktiskt det.. fick idén från någon annan och tycker den är kul även om dymon är klumpig ibland. Du har säkert kanske redan sett på instagram att jag gjorde en liten lapp idag och satt på en bänk. Jag älskar själv såna grejer och dessutom kan man ju använda den på många sätt.. ordälskare som jag är.

      Dit borde alla kunna fara när de kunde.. älskar den platsen.
      Å jag är så tacksam att jag får läsa och ta del av dina fina bilder, det är lycka för mig.♥

      Kramar

      Radera
    2. Instagram har strulat hela dagen. Jag kan se att du nämnt mig men jag kommer mig inte in på din bild för att se och läsa. Då försvinner allt. Så frustrerande!! Men jag hoppas att det snart börjar fungera... Eller också orkar inte min gamla mobil med längre :(

      Kram!

      Radera
    3. Det var ju inte en jätteviktig bild, ville bara visa att jag har en dymo.. men konstigt att du inte kommer åt just den. Ibland när mitt instagram krånglar så får jag lov att stänga av hela mobilen och sen starta om det.. som en dator som hängt sig. Men det låter märkligt att det bara är en bild.
      Kramar

      Radera
  2. Och dina ord fångas i min sfär utan att du behöver använda din dymo. Och din text är så fantastiskt vacker och jag vill veta var detta café finns. Stället som släpper tankarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Chris ♥. Cafeet ligger i Sättraby (Edsbro) dvs i närheten av Norrtälje och Hallstavik tror jag att man kan säga (det var inte jag som körde). Mer information finns på dromkaken.nu

      Ha en fin dag!

      Radera
  3. Åh tack...du smittade mig..igen <3 kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite, smittas gärna med sånt ♥
      Kramar

      Radera
  4. Å du skriver så vackert att det känns som tårar av liljekonvaljdroppar faller över min kind! Dit ska jag fara en dag, jag måste tillbaka och se allt igen. Dina bilder är så vackra, å gunga! Nja, det kan jag inte då jag lätt blir sjösjuk men skam den som ger sig - vem vet det fungerar möjligen i ett hus av drömmar.
    Dymo - jag hoppas jag hittar dina ord en dag när jag är ute. Snor kanske idéen men på mitt vis. Att dyma och stjärnströssla är något jag lärt av dig :)
    Stor kram och tack för att du finns och sätter guldkant på tillvaron! (men glöm inte utan krav)

    SvaraRadera
    Svar
    1. som tårar av liljekonvaljdroppar faller över min kind.. å vilket uttryck finaste du.. smakar som lycka på min tunga. Ja, man måste dit igen och igen.. det är så värt resan.. som ett paradis när man minst anar..
      Ja, vem vet.. kanske finner du dem på en eller annan plats.. och jag hoppas de inte stör nån, jag vill bara sprida lite ordglädje..
      Tack för dina snällaste ord, jag tar med mig dem i livet och vårdar dem de dagar jag har svårt att lyfta blicken.
      Kramar från Liv

      Radera
  5. Vilket ställe! Ett sådant behövs att plocka fram ur minnet när dagarna känns tunga.
    Kram Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så.. och vet du.. igår började dagen ganska tungt. Så jag behövde verkligen drömkåken..
      Kramar

      Radera
  6. Måste också åka dit någon gång :)

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk plats du hittat! Jag måste ta en närmare titt och lägga in den i min "smultronställen lista!
    kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, hundvänligt också om man är utomhus och det finns många härliga sittplatser där.
      Kramar

      Radera
  8. Helt underbart ställe, mysigt, inbjudande och sagolikt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle hänga där jämt om jag bodde närmre.. det är en plats för livet, vackra tankar och vemodiga stunder som ändå får vara i färg.
      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen