söndag 8 juni 2014

Livets livselixir..

.. som bara måste intas vackra dagar, gråa dagar och när livet stormar tror jag det är bra att identifiera för alla. Vad man behöver för att må bra.

Dans, promenader och naturen är tre av mina livselixir som jag själv kan styra över att se till att de kommer in i mitt liv. Promenader kan man verkligen göra närsomhelst, dansen likaså även om den är roligare tillsammans med andra dansglada eller i en pardans där man skapar något för en stund. Naturen finns tillgänglig att besöka året om. Andra livselixir är att umgås med fina människor, reflektera, skriva, vistas i miljöer jag tycker om, läsa en bok, bara vara och att sitta i ett träd eller på en klippa. 

När jag promenerar så finner jag ofta en frid och klarare tankar. Min kropp mår bra av att röra sig. När jag dansar får jag snarare en kick och drabbas av en känsla av total närvaro och att kunna leka med dansstilar, musikkänsla och glädjas tillsammans med andra. Jag kommer i kontakt med mig själv på ett sätt som är full närvaro och ett känslouttryck som finns i dansen. I senaste friskispressen läser jag en intressant artikel om dans där en forskare lyfter fram att om du kan ge dig hän på dansgolvet kan du bli bättre på att lära dig avläsa dina egna och andras känslor. 

Har du identifierat dina livselixir? De som du behöver för att må bra eller kanske bara ta dig igenom dagen när livet stormar eller som behöver tillsättas när det snurrar för snabbt i livshjulet så att du får återhämtning, frid, stillhet, kreativitet, inspiration eller vad det nu än är som just du behöver. Om du inte gjort det så är det en investering i dig och sen också tillåta sig själv att prioritera det man själv behöver oavsett om det handlar om att sticka, baka, vila i stillhet eller ge sig ut på sjön. Att inse att det är viktigt för att man ska ha det man behöver i livet. 

Intill mitt hem finns en vildvuxen skog där liljekonvaljer blomstrar
bara för en kort stund, jag bär med mig dem hem som ett minne
 från min byskola , naturens skönhet och närheten
till det som gör livet vackert. 

8 kommentarer:

  1. Naturen, trädgården och böcker! Annars klarar jag mig inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga elixir som jag förstår att du behöver <3

      Radera
  2. Ja...måla, skapa, naturen, läsa och barnen....sen klarar jag mig <3

    SvaraRadera
  3. Jag försöker göra det jag mår bra av.. Men faktiskt är jag dålig på att t.ex ta mig tid att baka oftare. Inte stort och ofta menar jag. Men som t.ex att baka scones på morgonen nån gång. För att kunna njuta av varma nybakade bröd. Doften som skulle fylla huset tidigt om morgonen. Det är en sån där drömkänsla och lite rosenröd. Ungefär som att jag skulle stå där med varma kinder och glittrande ögon och baka. Och alla skulle bli glada och äta massor. Nej, barnen skulle inte alls äta. Dom tycker nästan inget är gott. Så är det bara. Tråkigt och jobbigt. Men sambon skulle bli glad iaf och jag :)

    Fast jag är så trött på morgonen och hundarna ska ut och klockan hinner bli för mycket och det är för mycket hundhår och det känns stökigt. Fast stökigt har vi väl inte riktigt och hundhåret ligger där det ligger. Ja jag tror du förstår vad jag menar trots mitt kastande hit och dit med vad jag menar.

    Har semester om ca 9 dagar. DÅ ska jag baka scones på morgonen. Eller iaf nån gång under dagen. Det blir bra! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med dina scones.. en gång i tiden brukade jag göra deg kvällen innan för att snabbt baka ut dem på morgonen och sen kunna sätta in dem och ha alldeles nybakade.. det blev jag sugen att göra igen. Jag förstår tröttheten på morgonen, det var därför jag gjorde det på kvällen innan.
      Kramar

      Radera
  4. Har du också ett hemligt ställe i skogen där liljekonvalj finns :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela skogen är proppfull av dem så även om jag velat vara hemlig så hade de garanterat avslöjat sig själva ;)
      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen