lördag 14 juni 2014

I trappen...



... så finner jag frågor att tänka kring, kanske i en förändringsprocess eller bara stanna upp just nu och låta det spontana svaret finna dig.

Bilden blev inte så  bra men frågorna är desto bättre där jag finner dem i en trapp på mångkulturellt centrum:

Vad fick du?
Vad gav du?
Vad fann du?
Vad förlorade du? 

Den sista frågan reagerar en kollega på men även i positiva vägskäl/förändringar/situationer kan vi förlora nåt, om jag börjar gå en kvällskurs så kanske jag förlorar min fritid, om jag går in i en relation så förlorar jag en viss del av frihet och tid med mig själv och vänner. En del som är så rädda för förlusten av något låter den hindra dem istället för att våga se vad de skulle finna och få om de vågade. Men de här fyra frågorna skulle kunna vara avslutet i ett coachsamtal, jag kommer att ställa dem då och då både i arbete och privat. De är intressanta tycker jag. 

Jag älskar saker som får mig att stanna upp och tänka, jag älskar också att någon valt att placera ut de frågorna just där för diskussion, inspiration och reflektion. 


13 kommentarer:

  1. " så läser jag frågan igen, vem vill du va, vem vill du va?" / Veteraner av Stiko Per Larsson. Det är en fråga jag funderar på just nu: vem vill jag va? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra fråga att ställa sig.. vem man vill vara <3 För övrigt så gillar jag så klart Stiko Per Larsson och han gick på samma byskola som jag när jag var liten.
      Kramen

      Radera
  2. Vilka tankeväckande ord. Var tvungen att kika på länken. Dit vill jag åka .... bara för att

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, å pasa gärna på att äta deras vegetariska buffe.. helt fantastisk i mina ögon.
      Ha det gott!
      Liv

      Radera
  3. Jag funderar på den sista. Det tänker jag göra ett tag till. För jag vet inte än vad jag har förlorat eftersom mitt steg vidare är av slaget "jag törs inte". I sommarkvällen ska jag sätta mig ner och njuta av en bok.
    Stjärnestänk av kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske förlorar dina chanser då? Eller chansen till äventyr, oväntade möten etc.. för att inte våga kan ju också vara att förlora något tänker jag.. förstår du hur jag menar.
      Kramar från Liv

      Radera
    2. Ja, jag förstår vad du menar. Jag plockade fram en känsla för några veckor sedan. Jag hade chansen, jag tog den inte och efteråt insåg jag att om jag tagit den där och nu hade min reda kortats med många steg. Däremot tog jag en liknande chans ett par veckor senare, jag tog den och genomförde den i gemenskap. Det stora var att det var jag som tog steget och vågade. Så jag förstår precis vad du menar. Att efter det får beröm av min "coach" fick mig att inse att jag kan. När jag vågar släppa taget.

      Radera
    3. men hur jag uttrycker mig: jag menade att jag plockade fram känslan av att inte våga och istället våga några veckor senare i en liknande situation. Sedan ska det vara resa inte reda. Så nu vet jag, att min rädsla var obefogad. Jag kan mer än jag tror, men nu vet jag.

      Radera
    4. Jag förstod hur du menade när du skrev.. och jag är glad att du vågade när chansen kom igen. Kramar för ditt mod

      Radera
  4. Och jag älskar att du väljer att dela detta med oss kära Liv. Ord att reflektera över. Och vad fint att placera dem på trappsteg. Bara det symboliskt i sig.

    Jag hoppas att du har det bra vännen och njuter av sköna sommardagar. När jag tänker på dig så ser jag dig dansande av hjärtans lust. Tack för att du finns där ute.

    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det symboliskt med trappstegen.. jag hoppas många funderar vidare även efter att de tagit de där stegen.

      Så himla härligt att du är tillbaka och det är roligt att du ser mig dansade, köpte nya zumbaskor igår och jag provdansade dem tillsammans med han som sålde dem till mig så vi jammade loss några sekunder i adidasshopen.. så nog dansar jag allt.

      Kramar

      Radera
  5. Ja så är det; inget är gratis :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så och jag gillade att man lyfte fram det.
      Kramen

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen