söndag 15 juni 2008

Face the fear


Imorse blev jag uppringd av en vän som är bosatt i ett annat land och som jag inte träffar så ofta men som jag verkligen håller kär och som jag känner att jag kan vända mig till när som helst. Hon ringde mig för att berätta att hon upptäckt att hon flyr från det som skrämmer henne i många situationer och att hon på så vis upplever det som om hon egentligen inte lever utan flyr från det som egentligen utgör livet. Hon har därför bestämt sig för att hon ska möta sina rädslor och agerar aktivt för att göra detta trots att det skrämmer henne. Jag blir så stolt över min modiga vän!

För det är ju modig man är när man gör något som man är rädd för och det är då man växer. Många tyckte att jag var modig när jag åkte jorden runt ensam men jag anser inte det eftersom det inte är något som skrämmer mig. Jag var däremot mycket modig när jag ensam gick på danskväll för att dansa Lindy Hop eftersom det är sådant som jag tycker känns jättejobbigt att vara ensam på. Det här året har jag verkligen tagit ett stort steg ut i en osäker framtid som dels skrämmer mig men som jag vet är helt nödvändigt om jag ska leva som jag uppmuntrar andra att leva. Dessutom öppnas nya dörrar när man vågar saker för man kliver in på okända territorier och ser andra saker och möter människor man annars inte skulle ha mött och som kan betyda mycket för stunden eller för livet.

Att utmana sina rädslor är viktigt för att växa och jag glädjs med min vän. En annan av mina vänner brukar på nyår bestämma ett tema för det kommande året och ett år var hennes "face the fear år" då hon gjorde massor av saker som skrämmer henne. Hon är mindre rädd nu för de saker som skrämde henne. Hon var dessutom smart nog att berätta detta för oss vänner så att vi kunde kontrollera hur hon följde sitt tema. En av hennes vänner blev så inspirerad att hon själv något år senare tog sig ett face the fear year. Vem vet, det kanske alla borde göra.. som ett inträdesprov till modighet?!

Så du kanske imorgon ska göra en sak som skrämmer dig även om det är det allra minsta och var inte rädd för rädslan, den hör till. Men vet du vad? Om du konfronterar den så minskas den och kanske till och med försvinner... det kanske inte räcker med en gång men det fungerar. Våga vara rädd för det är inte det farligaste... det är farligare att inte våga leva.

3 kommentarer:

  1. mycket klokt. jag ska genast rannsaka mig själv för att hitta nån grej som jag är rädd för och därför undviker.. veckans utmaning!

    SvaraRadera
  2. Håller med ,,, mycket klokt! det måste jag börja med jag också ;-)

    Håller tummarna för dig idag :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Helt rätt modiga vänner! Det är bara att våga...

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen