torsdag 8 oktober 2009

Solens strålar träffar husfasaderna

... och färgar dem i gult under min morgonpromenad genom den stora staden.

Jag går genom parker, passerar tunnelbaneuppgångar, bakgator, kullerstenar, gamla hus och nya. Att vandra genom en stad och se den vakna till liv är något av det bästa jag vet oavsett om det är i min vardag här eller under resor till andra länder. Jag passerar Tessinparken, Stureplan, Hötorget med nyupplagda kantareller och solrosor i stora fång innan jag anländer till centralstationen. På min väg passerar jag dörrar som jag nyfiket undrar vad de döljer eller vem som bor där. Jag tittar in i vackra trapphus som gör mig andlös av deras skönhet.

Höstkrispig luft och vackra löv som leker runt mina fötter. Hösten är en av mina favoritårstider. Den har en finstämdhet, lekfullhet och samtidigt kan den vara brutal med stormar och regn som öser ner. Så avslutas dagen med regn som slår mot rutan och kommer att vagga mig till sömns. Imorgon väntar en ny dag med ännu en morgonpromenad, kanske regnar det och kanske skiner solen men staden vaknar varje morgon oavsett väder.


11 kommentarer:

  1. Hösten kan verkligen vara fantastiskt vacker men samtidigt hård och kall, men ändå älskar jag den.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oavsett vad som händer så går alltid livet vidare någon annanstans. Staden kommer alltid att vakna och en ny dag börjar. Och man inser att man är bara en droppe i det stora havet, men likväl en droppe.

    SvaraRadera
  3. Det är en gåva att kunna se och uppleva det vackra. Du kan :)
    Jag älskar staden om natten med alla ljus.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Hösten är ju väldigt speciell - Mer avslappnad än våren och sommaren då det lätt blir massa måsten.

    SvaraRadera
  5. Mysigt att vandra med dig i en stad jag allt för sällan besöker.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. vilken underbar port du visar :D
    det är verkligen härligt att promenera och filosofera :)

    ha nu en trevlig helg sötaste du!

    kramelikram

    SvaraRadera
  7. Låter helt ljuvligt!
    En morgonpromenad är verkligen medicin för själen.

    KRAM från Eva

    SvaraRadera
  8. tack :D!

    (nu har jag sytt om stackars klänningen så hon kan andas)

    SvaraRadera
  9. vi måste ses snart. du skriver lika vackert som alltid.
    kram

    SvaraRadera
  10. Åh det låter verkligen så-å vackert och jag förstår att du njuter under din morgonpromenad. :)

    Kramis
    M I N D I

    P.S
    Är du swappsugen?
    Kika in på min JULSWAPPblogg:
    http://julswappen.blogspot.com/
    :)
    D.S

    SvaraRadera
  11. Tack alla sköna för alla era fina kommentarer... önskar er fina promenader och vackra höstlöv och god varm choklad i skenet av tända ljus.

    Vida

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen