måndag 26 oktober 2009

"Miracles only happen

... to people who believes in miracles" skriver en av mina favoritförfattare Paulo Coelho i sin blogg och sen uppmanar han sina läsare att skriva om mirakel de mött i livet.

Miraklerna händer enbart de människor som tror på dem. Det där har jag tänkt på och sen har jag funderat över vad jag anser vara mirakel och när jag upplevt detta. Men framförallt tänker jag på att jag anser att man många gånger kan välja med vilka glasögon man betraktar livet och vad jag själv vill fokusera på.

Imorse när jag klev upp och var på väg att sätta på tv:n för att titta på nyheterna som jag brukar göra när jag äter frukost så tänkte jag att det var dags att starta dagen med något som gör mig på mycket bättre humör och ger mig en bra start på dagen. Så istället för nyheter och morgonsoffor så satt jag in en DVD med Kay Pollack som föreläser och tittade på en stund. Det ska jag fortsätta göra. Jag har fler DVD'er om livet som jag tycker om som JAG AB, The secret, You can heal your life etc.

I mitt arbete som coach så är det stor fokus på andras processer, sanningar och värderingar så för att få mig att minnas mina så har jag vissa knep jag tar till. Jag har post-it lappar i både jobbkalendern och min privata.. rubriken är ny vecka - nya möjligheter och sen står det saker som jag vill självcoachar mig själv i. Några punkter som finns (tagna från båda listorna):
- Vad vill du ha fokus på under veckan?
- Coachutmaning?
- Var finns dina hinder och dina resurser?
- Följer det jag gör mina grundläggande värderingar och det jag tror på?

Att se lapparna och fundera över frågorna gör att jag minns det jag tycker är viktigt eller det jag vill fokusera på antingen privat eller på jobbet. Att arbeta med tacksamhet, affirmationer, mental träning och meditation är det som gjort en skillnad i mitt liv. I någon annans kan det vara att gå en svampkurs eller ha en barnfri eftermiddag i veckan. Det finns inga rätt eller fel men jag tror att vi alla har ett val när det gäller hur vi vill se livet eller en situation. Därmed inte sagt att livet inte stundtals kan vara väldigt svårt, förvirrande och frustrerande. Livet bara är helt enkelt, det kan vi inte förändra.

Men jag tänker fortsätta att ignorera morgonnyheterna och starta dagen på ett sätt som fyller mig med långt mer energi innan jag tar min lilla morgonpromenad med löven under mina fötter. Mina mirakler då? De kanske jag berättar om en annan gång men ett litet mirakel var att "The mystery machine bilen" som stod parkerad i Svedmyra i somras men hur jag än spanade efter Scooby Doo och gänget så fanns de inte i närheten. Men jag vet att de varit här och jag vet också att definitionen av mirakel är något vi kan välja själva. Vi är alla mirakler.


16 kommentarer:

  1. Å, vad fint skrivet. Jag försöker också att styra mina glasögon till positiva blickfång och det skapar en god cirkel av välmående, tycker jag!

    Vad roligt att du vill ha en filur! Tänk vilken grej, att få åka till Hawaii! :)

    SvaraRadera
  2. Oj vilket bra inlägg. Det är ju som du säger, glasögon har vi alltid på oss, det gäller bara att välja rätt glasögon.
    Jag har ju kört mina "fyra frågor" varje morgon - och det blir skillnad. I måndags cyklade jag till jobbet klockan halv sex på morgonen. I ösregn. Och NYNNADE på en Dogge Doggelito-låt.

    SvaraRadera
  3. Jag blir alltid lika inspirerad av dina texter. Morgonen är grunden för en lyckad dag och vad passar då inte bättre än att göra precis det man vill och mår bra av!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja Vida, det där har jag ofta tänkt på också. Att varför starta dagen med nyheter som innehåller alla dessa hemska och tråkiga inslag.

    Kanske dags för mig också att realisera mina tankar i handling, och istället sätta på t.ex. en cd med sådan musik som alltid har en förmåga att göra mig glad.

    Tack! Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  5. Ja, hemska nyheter på morgonen är nog inte bra... alls.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Sant! Det är verkligen skönt att "hälsa på" hos dig. Du sätter ord på det jag vill höra! Du får mej att stanna upp & uppskatta de små vardagliga miraklen!

    Kram från Eva

    SvaraRadera
  7. Har "tjuvläst" här ett tag och vill bara ge mig till känna och säga HEJ!

    SolskensKramar
    ~Lena~

    SvaraRadera
  8. LÅter som ett underbart sätt att börja dagen på tycker jag. Att samla sig och sin energi i positivitet. Måste ses snart igen!!
    En STOR kram till dig vackra söta underbara vän!!!

    SvaraRadera
  9. En kompis till mig har varit och tittat eller lyssnat ska jag väl säga på Kaj Pollack när han höll föredrag och det var väldigt bra sa hon. :)

    Kram till dig!
    M I N D I
    http://julswappen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  10. så bra skrivet (i vanlig ordning).
    bilen på bilden är helt underbar :D

    ha det så himlans bra!
    kramelikram

    SvaraRadera
  11. Orden slingrar sig som en guldtråd. Nog är det viktigt att inte glömma bort sina egna processer. Kram!

    SvaraRadera
  12. verkligen tänkvärda ord av dig... Miraket, ja det vet jag finns :)
    Länge sedan jag läste hos P.C .. nu ska jag titta in där och se vad han skriver.
    Ha en trevlig trevlig helg och solig :)

    SvaraRadera
  13. Hej min kloka vän... Jag känner så ofta igen mig i dina inlägg och livsberättelser och så även i detta inlägg. You can heal your life av Lousie L Hay är en underbar feelgood-kick som jag ser med jämna och ojämna mellanrum och fyller mig själv med energi och får upp styrningen och fokus när jag känner att jag är på väg åt fel håll.
    Mirakler är vi ju alla på flera sätt och precis som du säger så ser vi med olika ögon och det finns även stora och små mirakler i MIN KONST-iga värld. Just nu väntar jag ju på vårt lilla babymirakel du vet...Den som väntar på nåt gott
    Stor fredagskram
    Emma

    SvaraRadera
  14. Du skriver så underbart att man bara vill krama dig!

    SvaraRadera
  15. Bästa Vida!

    Jag tror också att det handlar om de där glasögonen. Man ser det man bestämmer sig för att se, oftast. Men ibland grusar ökenvindar våra vägar och då kan inga glasögon i världen hindra gruset från att tränga in.

    Vilja, mod och en gnutta tur...

    Kram Johbur

    (var som den där glada grisen härom dagen, när jag bestämde mig för att vara glad hela dagen och lyckades. Alla kring mig blev också märkligt glada!)

    SvaraRadera
  16. Svartanova: En filur vore en trevlig kompanjon på resan.. och det känns faktiskt nästan overkligt att jag ska resa för det bestämdes så snabbt.. men om tre veckor är jag på väg.

    Andrej: Tack. Härligt vad fyra frågor kan göra, låter som en skön start på dagen.. dogge doggelito i regnet

    Ellinor: Precis, ibland gör man bara saker av gammal vana.

    SoF: Testa tycker jag, mina morgnar är så mycket skönare när jag inleder dem på det viset..

    Nina: Nä det är så jag känner och är det nåt "viktigt" som hänt så brukar man bli upplyst under dagen av någon.

    Cloudberrie: Tack! Å lika skönt är det att hälsa på hos dig och få se bilder på en plats som ligger så nära mitt hjärta...

    Lena: Välkommen hit! Det är bara att läsa men kul att du ville skriva en rad även om man gör precis som man vill med den saken..

    Mamms: Tack söta du och vi ses ju snart igen :)

    Mindi: Det kan jag tänka mig, jag hoppas få lyssna på honom en vacker dag..

    Lady thirty: Tack söta du och visst är det en fin bild, jag blev alldeles glad när jag såg den...

    Maria: Tack! Processerna finns ju där och i mitt liv så lär jag mig ofta något av dem...

    Matte: Tackar :)

    Livskrafter: Visst är den bra! Härligt med babymirakel, det är verkligen nåt att vänta på.

    Helena: Haha vad du är söt! Kram tillbaka

    Johbur: Alldeles sant, ibland finns inga glasögon utan bara grus och då får man försöka vila still i det så gott det går... gruset är ju också en del av livet. Jag läste om din gladdag och blev glad hela jag.. du behöver en gladdag då och då för att orka med.

    Kramar

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen