onsdag 14 april 2010

Istället för tro, hopp och kärlek...

... får följande tre hängen symbolisera mod, acceptans och närvaro.

I en bok som jag lånade av min musikaliske lillebror så läste jag om denna trio som författaren använder som metod för att landa i självet och väcka kreativiteten. Boken heter "Kreativitet kommer av sig själv" och jag tyckte verligen om den. Det är absolut en av de bättre böckerna jag läst på området. Sen dess har de här hängena fått kampa ihop på en silverkedja även om de när som helst kan användas var för sig.

Den samiska trollkulan som jag fått av min gudmor som står för beskydd representerar mod. Man behöver lite beskydd tänkte jag när man är modig även om man inte är samisk.

Hjärtat (från märket våga) står för acceptans eftersom det i min värld är i hjärtat acceptansen kan födas, upptäckas och uppmärksammas utan värdering.

På ringen står "Carpe Diem" och det känns naturligt att den får symbolisera närvaro.

Symbolik i smycken, livet, bloggandet och tanken är något som tilltalar mig. Några hängen blir tillsammans en trio som betyder nåt för mig klirrar runt min hals och hjälper mig att göra modiga saker fyllda av acceptans och närvaro. Enkel storhet i enkelhet helt enkelt.

8 kommentarer:

  1. Kan inte stå emot min nyfikenhet längre, måste bara få fråga vad det var för modigt du gjorde häromdagen som du bloggade om??

    SvaraRadera
  2. Vackert!!
    Saker som jag kan se och ta på - text, smycken, förmeål.... - betyder oerhört mycket! När tankarna skenar iväg och blir ostyrbara är "tanke-rummet" överfyllt och kan det vara svårt att med ytterligare tankar ändra tankegången. Då är dessa yttre saker ett utmärkt sätt för att bli påmind och hitta bromsen.
    Kramar från Veronica

    SvaraRadera
  3. Härligt med egenhändigt byggda symbolsmycken som är DU. Jag är galet förtjust i symboler som påminner om det som är viktigt i vardagen.
    Vackert var det dessutom
    Kramar och vårljus på dig min vän
    Emma

    SvaraRadera
  4. mmm fina smycken med fina budskap. Bra kombination också. Närvaro, mod och acceptans. En bättre värdl skulle det bli om alla utgick från det. Kram

    SvaraRadera
  5. Fint tänkt Vida - skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bära också.

    Varma och soooliga vårhälsningar!

    SvaraRadera
  6. Hej! Här fanns mycket tänkvart! Ha en fin dag//Eva

    SvaraRadera
  7. Det gäller att samla på sig de där symbolerna som har betydelse i just ens egna liv.
    Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen