torsdag 12 december 2019

Liv i luckan 12:e december: Lev livet lekande!


Lekande lätt. Lättande lek. Ibland glömmer vi att livet är härligare om vi inte tar oss själv på för stort allvar och gör lite mer av det vi vill. Lek gör mig glad, får mig att växa och väcker närvaron till liv. 

Som många av er vet älskar jag att klättra i träd och att sitta där och njuta känslan av en annan värld. En del blir förvånad att jag som vuxen klättrar i träd, själv undrar jag hur man kan låta bli. Därför skrattade jag högt när just jag fick den här lappen att läsa upp på en teater för några år sedan.

Att leva livet med lekfullt sinne innebär för mig att ha delar som inte är kravfyllda och som handlar mer om lust och att vara i närvaro. Jag älskar att hoppa i löv, göra snöänglar och spela spel. Jag tycker aldrig man blir för gammal för att leka på sitt vis. Ni kan ju gissa varför det fanns cirkusaktiviteter på vårt bröllop? Jag ville ha in lekfullheten och många av våra gäster hakade på.



I min väska finns ofta såpbubblor (vem vill inte kunna skapa egna regnbågar) och ibland tänder vi tomtebloss i skymningen bara för att. Jag är en lekande vuxen (och då inte bara i sällskap av barn) för jag tycker livet blir härligare då Så jag uppmanar er alla att leka på ert eget vis, låt er tappa tid och rum för att göra något som får er att glimma till.

Reflektionsfrågor: Vad är lek för dig? Vad händer med dig när du leker? Vill du ha mer lek i ditt liv eller är du nöjd? Om du vill ha mer lek, vad behöver du göra för att ge det utrymme?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen