onsdag 4 december 2019

Liv i luckan 4:e december: NFI- Nytt För Idag


Det finns studier som visar att om vi gör något nytt varje dag i några veckor i streck upplever vi en större livskvalitet och tillfredsställelse. Det behöver inte vara några stora saker som att börja träna när du är otränad utan det kan vara små förändringar som att ändra något i din frukost, ta en annan väg till ditt arbete eller börja handla dina matvaror  i en annan affär.

För snart fyra år sedan utmanade jag mig själv att göra något nytt varje dag i 100 dagar. När jag går tillbaka till datumet så ser jag att jag inom mindre än en månad träffar min magiska stjärnströsslare som jag idag är gift med. Det kanske är en slump men i så fall en härlig sådan för sedan dess är mitt liv så annorlunda på flera plan och jag har upplevt så många nya saker sedan vi möttes.

Själva begreppet NFI  introducerades så fint av en dansande vän som beskrev det såhär: "Det betyder "nytt för idag". Det är en påminnelse till oss själva och varandra att vi lär oss nya saker. Och det gör att man reflekterar över sin dag. Nfi kan vara allt ifrån att ha testat ett nytt träningspass till att ha ätit morgonfilen med vänster hand om man är högerhänt. Eller kanske att man promenerar en ny väg till jobbet."

I 100 dagar berikade NFI min vardag (och fyllde mitt instagramkonto), för ibland trillade bara nåt nytt i ens knä under dagen medan andra dagar fick man själv se till att det hände. Tänk att en så enkel handling som att pröva nya saker under en period gör att livet känns mer värdefullt, kan det egentligen bli enklare än så? Efter 9 dagar skrev jag det HÄR inlägget och efter 100 dagar presenterade jag detta härliga collage

Efter de där 100 dagarna hade gått sammanfattade jag det såhär: "Det har varit en spännande och härlig resa, ibland har utmaningen varit lätt och ibland lite svårare och jag har fått hitta på ett nytt för idag. Det har nu blivit en vana och även om jag kanske inte kommer göra den exakt varje dag så har den inspirerat, lärt mig och breddat min vardag. Jag kommer fortfarande då och då publicera nytt för idag ögonblick på instagram. Testa själv att uppmärksamma, skapa och upptäcka nya saker varje dag kanske under bara en vecka ifall ni inte vill kasta er ut lika handlöst som jag som har upptäckt att jag verkligen gillar utmaningar. "

Man växer som människa av att pröva nytt och alla de där vanetankarna kan få något nytt att reflektera kring. Vår hjärna mår definitivt bra av att testa nytt och personligen tror jag vår själ gör det. Om det var första gången jag gjorde en 100 dagars utmaning? Nej inte riktigt, jag har även gjort en utmaning som heter 100 days of happiness, där man varje dag ska notera något som gjort en glad. Den utmaningen var också helt fantastisk och breddade mitt liv. 

Reflektionsfrågor och utmaning: Vad skulle du vilja testa på för nya saker? Ta gärna något du kan göra redan idag och som inte kräver planering eller att du behöver införskaffa nåt du inte har. Utmana gärna dig själv genom att någon gång testa att åtminstone en vecka uppmärksamma dagens NFI. Reflektera sen över hur det kändes och vad det gav dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen