söndag 1 december 2019

Liv i luckan 1:a december: Liv i luckan


I bloggens begynnelse för 11 år sedan hade jag en julkalender med dagliga inlägg, tänkte att det är dags igen och jag använder samma namn som då (och som även delar namnet med en tv-kalender). Som den coach jag nu varit i snart 11 år så kommer det ibland finnas reflektionsfrågor eller övningar för att fundera

Liv i luckan, vem är hon och vad är det kanske jag vill fylla mitt livs lucka med? När jag startade den här bloggen för snart tolv år sedan så presenterade jag mig såhär.  Dagens Liv är några erfarenheter rikare, tolv år äldre men med samma kärlek till livet, skrivandet och julen i sig. Hon som aldrig tycker man blir för gammal för att leka, lära sig nya saker och våga prioritera sina egna livsdrömmar.

Men jag tänker också att liv i luckan handlar om att ibland måste man våga ruska till livet lite och låta det bli livat på det vis man önskar. Man kanske väljer frihet framför traditionell karriär, tjänstledighet utomlands eller att våga falla sådär handlöst när man möter en magisk drake som fångar en på sina vingar. Livet är ju till för att levas, fyll det med liv på ditt vis och våga dig ut på nya stigar även om det känns otäckt. Det handlar inte om att "lyckas" hela tiden utan om att våga göra saker inte för att prestera utan för att uppleva.

För mig är det viktiga att inte titta tillbaka på mitt liv och se att det var massa saker jag inte prövade som jag ville eller att jag lät mina val styras av vad jag tror andra tänkte om dem, mina rädslor eller min bekvämlighet. Andras värderingar ska inte styra måla min karta. Så med ett tomtebloss öppnar jag decembers första lucka och lever livet livat.

Reflektionsfrågor: Vad skulle krävas för att skaka lite liv i luckan hos dig? Vad vill du fylla dina decemberluckor med fram till jul? Vem vill du vara i ditt liv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen