fredag 13 december 2019

Liv i luckan 13:e december - Spread your light


Luciamorgon och runtomkring landet sprider luciatågen sitt ljus i mörka december. Själv valde jag att vara "stjärngosse" på förskolan Pelikanen som liten trots att det var det vanligaste att en flicka var det. Även om jag inte ser så glad ut på bilden så älskade jag den där vackra struten och att bära en stjärna i min hand. Inte visste jag då att stjärnströssel skulle vara ett av mina framtida favoritord.

Vi kan alla sprida vårt ljus i mörkret på det sätt som passar oss bäst. Med positiva handlingar skapar vi positiva cirklar tänker jag. Vi har alla ett ljus att sprida vidare genom ett snällt ord, en medmänsklig handling eller bara genom att fylla vårt land med ljus. Åtminstone blir jag innerligt glad av att betrakta alla julstjärnor, alla ljusslingor och ljusstakar som pryder våra hem och trädgårdar. Att sprida sitt inre ljus kan vi göra på olika sätt och det behöver inte vara ansträngande utan använder vi våra superkrafter så kan de vara en del av ljus vi sprider.

Elisabeth Kübler-Ross har sagt följande: "Människor är som glasmosaikfönster. De glittrar och glänser i solen, men när mörkret faller syns skönheten bara om det lyser inifrån. " Ett sånt citat som bara får mig att stanna upp och sluta andas. Jag har så många i mitt liv som lyser inifrån när det är mörkt och även lyser upp andras mörker så de kan finna sitt eget. Men sen har jag också privilegiet att få möta dem som tänder sitt inre ljus och ändrar sina liv och sitt förhållningssätt. Det är magiskt.

På det privata planet så umgås jag helst med de människor som får mig att tända mitt inre ljus och i vars närvaro våra mosaikfönster inte bara är målade glas. Det autentiska mötet och inte bara det ytliga. Den där inre gnistan som tänds när vi är i det vi är och som de vi är utan att enbart tänka på vem vi borde vara. Det är så vackert. Så tänd ditt inre ljus och låt hela mosaikfönstret glittra genom natt och dag, många gånger så tror jag vi är mer rädda för att visa vår storhet eller det autentiska som gör oss unika och låter det inre ljuset skina upp världen.

Reflektionsfrågor: Vilket ljus vill du sprida? När känner du att någon eller något spride sitt ljus över dig? Hur kan du göra för att sprida ljus över dig själv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen