tisdag 12 maj 2009

En prusseluska..

... sprang jag på idag.

I min värld är en prusseluska någon som är mindre positiv, gärna sätter andra på plats och letar fel. De kommer i alla åldrar och skepnader och de använder gärna härskartekniker och talar om för andra hur de ska göra. Gnällignäll från morgon till kväll.

Som tur var så passerade våra livsvägar bara varandra som snabbast men jag har lovat mig själv att nån prusseluska tänker jag inte bli. Ibland dyker hon upp även i mig, ofta om jag är hungrig, stressad eller trött men flytta in det får hon inte. Jag tror nämligen att hon inte trivs så bra med livet och den hon är.

Så jag tänker att våga vägra vara prusseluska. Men en positiv sak gör hon. Hon väcker Pippi till liv inom mig. En Pippi som står upp för sig själv, tycker att man kan göra lite som man vill och gärna bor i ett hus med torn i. Tyvärr har jag förlagt min kappsäck, kan någon tala om var den är? Som belöning bjuder jag på choklad med grädde och då kanske till och med prusseluskorna blir glada. För vem kan inte bli go och glad av varm choklad?


15 kommentarer:

  1. Prusseluskor finns det över allt men jag försöker att verkligen inte BLI en sån och att verkligen inte bry mig om dem. Känner att min son tar fram en prusseluska i mig i bland ;0)

    SvaraRadera
  2. Jag kämpar emot min Prussiluska! Eller som Andrej skrev tidigare: en felletare! Man ska vara som Pippi - sakletare!

    SvaraRadera
  3. Oj vad goda de ser ut!!

    Ja visst e det en bra ide, då blir syster glad om hon kan inspirera :-)

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Ja du min vän...tyvärr dyker nog dessa Prusseluskor upp lite varstans på livsvägen men jag tycker du har ett klokt och sunt sätt att bemöta en sån här person. Jag har precis fått frågan om vad som gör mig irriterad och arg och mitt svar blev just människor som gnäller och har ett snävt synsätt på alla omkring sig utom sig själva....ja lite som en prusseluska faktiskt.
    Tack för en kopp choklad denna vackra onsdagsmorgon :)
    Ha det gött i vår vackra huvudsta´
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg, och jag kan inte annat än att hålla med...som alltid. Tack för dina finurliga funderingar - de gör mig glad! :)

    SvaraRadera
  6. Ibland är de där prusseluskorna svåra att se och upptäcka. Vissa är så luriga att de gömmer sig till en början bakom en pippifasad men allt eftersom man kommer dem närmare dyker prusseluskan fram. Då kan det vara svårt att ta sig ur snabbt nog utan att bli smittad av attityden.
    Jag vill mycket hellre vara bland pippimänniskor som gärna får smitta av sig bus.

    SvaraRadera
  7. du kommer aldrig att bli en prusseluska! det är du alldeles för trygg för :) tack för att du är du i alla väder! snart måste vi ses igen! flyttar till nacka imorgon så dit är du varmt välkommen! har även bokat in den 11 juni med stora bokstäver i kalendern :)
    kram på dig

    SvaraRadera
  8. Jag både skrattade och tänkte till när jag läste det här. "Tantalora" var min mormors uttryck för den typen av mindre positiva damer. Kramar...

    SvaraRadera
  9. Ja våga vägra prusseluskan. ;)
    Fast jag liksom dig erkänner att även till mig kommer hon... men jag försöker skrämma bort henne så fort jag bara kan. ;D

    Stor kram
    M I N D I

    SvaraRadera
  10. Mmmm vad gott det ser ut.
    Jag tror absolut inte att du någonsin blir en prusseluska.
    Du är alldeles för possitiv för det.
    Jag har gjort en tag till dig så nu återstår bara en.=)
    Bild kommer när båda är klara.
    Ha en skön kväll vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Kappsäcken står på hatthyllan hemma hos min mamma, men du måste dela den med Viktor, han har nämligen fått ärva den nu ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Måste vara därför jag är så god och glad... dricker en kopp varm choklad varje kväll för att somna:.))

    Så bra att Prussiluskan finns ändå... ja, för Pippi är ju bra att framkalla i alla och en var:.))

    SvaraRadera
  13. ja vägra bli en prusseluska. jag håller med.
    kram

    SvaraRadera
  14. jag hade en arbetskamrat som var/är en riktig prusseluska... jag har nog aldrig hört något positivt komma ur hennes mun och om det kommer nåt positivt så avslutas det alltid med nån typ av gnäll, sorgligt men sant.
    det var ganska påfrestande när jag kom till jobbet på morgonen, glad och laddad och i en vindpust så hade hon sugit ur mig min glädje...men jag lärde mig till slut att handskas med henne och numer jobbar jag med nya glada icke-prusseluskor :)

    jag säger bara stackars dessa människor som bara gnäller.

    oj vad jag blev sugen på choklad nu... ;)

    kramelikramar till fröken positiv!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen